În cadrul creaţiei
sadoveniene un loc aparte îl ocupă opera
„Hanu Ancuţei”. Acest volum cu o structură aparte în care se intersectează mai
multe planuri narative, prin intermediul povestirilor istorisite de drumeţii
poposiţi la han, creează o atmosferă unică, în care vraja cuvântului ne
dezvăluie oameni şi întâmplări din timpuri îndepărtate.
Din acest volum face parte
şi povestirea „Iapa lui Vodă”, care cuprinde o întâmplare istorisită de comisul
Ioniţă şi petrecută în tinereţea sa, când Vodă Mihalache Sturza i-a făcut
dreptate.
Opera literară „Iapa lui
Vodă” este o povestire în ramă sau inserţie, deoarece conţine două planuri
narative, care se întrepătrund.
Naraţiunea cadru , care
poate fi socotită o expoziţiune, fixează vag câteva repere temporale şi
spaţiale ale povestirii. Acţiunea este plasată într-un timp îndepărtat şi
imprecis localizat: „într-o toamnă aurie”, cu rod bogat în podgorii. Spaţiul
este mult mai precis delimitat, la Hanul Ancuţei, în Ţara – de – Jos a
Moldovei, han care impresiona prin aspectul său de cetate, dar şi prin
atmosfera de ospitalitate creată de frumoasa hangiţă. După ce îl introduce pe
cititor în atmosfera locului, naratorul – autor aduce în prim – plan un
personaj care, prin plăcerea de a povesti, devine sufletul grupului format din
cei nouă drumeţi poposiţi la han. Este vorba de comisul Ioniţă, răzăş de la
Drăgăneşti, gata oricând de drum, deşi farmecul poveştilor îl ţinea pe loc. El
este naratorul unei întâmplări, petrecute demult, pe vremea tinereţii sale,
care se leagă de iapa sa, moştenire din
iapa lui Vodă. Întâmplarea s-a petrecut la acelaşi han, dar pe vremea
celeilalte Ancuţe.
În al doilea plan narativ
este conturat Vodă Mihalache Sturza,
personaj real din istoria Moldovei.
Sosirea lui la han în ipostaza unui mare boier constituie intriga întâmplării narate de comisul Ioniţă.
El este bucuros de închinarea comisului, apropiat de oameni, cărora le ascultă
păsurile, are simţul umorului fiindcă nu se supără de gluma răzeşului.
Comisul Ioniţă îi povesteşte nedreptatea
pe care o suportă din pricina unor pământuri care i-au fost luate pe nedrept,
arătând că ultima speranţă este domnitorul la care merge să i se facă dreptate.
După plecarea boierului, răzeşul mai poposeşte puţin la han, iar a doua zi
pleacă spre Iaşi la Curtea Domnească, unde este primit de Vodă. Aceste
momente constituie desfăşurarea
acţiunii. Punctul culminant al acţiunii îl constituie constatarea că domnitorul
este chiar boierul de la han. Speriat pe moment, răzăşul îşi revine repede,
văzând bunăvoinţa domnitorului, care cercetează toate înscrisurile acestuia şi
trimite cu el un slujbaş ca să-i facă dreptate. Comisul nu se sfieşte să-i repete
domnitorului cele spuse la han:
„Eu vorba nu mi-o iau înapoi. Iapa-i peste drum!”Aceste momente constituie
deznodământul celei de-a doua povestiri. Se revine la primul plan narativ,
comisul îndemnându-i pe ascultători să se uite la calul lui „ca la un lucru
rar”, deoarece este moştenire din „iapa lui Vodă.
În final, ascultătorii se
pregătesc să asculte o nouă poveste.
Scriitorul utilizează
procedeul povestirii în ramă, inserând o povestire în interiorul alteia. CELE
DOUĂ PLANURI NARATIVE ALTERNEAZĂ, IAR ÎN INTERIORUL FIECĂRUI PLAN SE FOLOSEŞTE
ÎNLĂNŢUIREA, DEOARECE ÎNTÂMPLĂRILE SUNT NARATE ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ.
În text pot fi
identificaţi doi naratori. Primul PLAN aparţine autorului; al doilea narator
este comisul Ioniţă, care povesteşte la persoana I, SPORIND ASTFEL
AUTENTICITATEA FAPTULUI TRĂIT.
Relaţia dintre narator şi
ascultători este strânsă, creându-se un gen de atmosferă a povestirii în care
este captivat şi menţinut interesul ascultătorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu