A aparut in 1933, cind deja
M. Eliade era celebru, pentru ca scrisese numeroase studii si eseuri, studiase
in India
si calatorise foarte mult. Romanul este o capodopera a ciclului Indian ce
cuprinde volumele: „Izabele si apele diavolului”, „India”, „Secretul doctorului
Hanigberger”. Maitreyi este o experienta morala si un roman care a sporit seria
miturilor umanitatii. Protagonistii sunt misterioasa indianca Maitreyi
(personaj real, fica unui mare filozof) si continentalul Allan, alias M. Eliade,
care o cunoaste in perioada studiilor din India. Povestea lor este „o
monografie a tulburarii” desfasurata dealungul a 15 capitole. Stilul este
original, subordonat autenticului, imbinind jurnalul, corespondenta, eseul,
reportajul si povestirea la persoana I, a unor amintiri a eroului. Mitul
fecioarei bengaleze se constituie treptat si dramatic, incepind cu primele
capitole unde notatiile din jurnal sunt lapidare si reci si sunt complectate cu
amintirile eroului. Pe Allan Maitreyi nu-l atrage initial, gasind-o chiar urita
„cu ochii ei prea mari si prea negri, cu buzele carnoase, cu sinii puternici de
fecioara bengaleza, crescuta prea plin, ca un fruct trecut in copt”. Devine
apoi curios pentru ca „nu izbuteam sa inteleg ce taine ascunde faptura aceasta”.
O urmareste tot mai atent, mai ales dupa ce va locui in casa inginerului
Narenda Sen, protectorul si tatal fetei. Este pentru el tot mai fermecatoare,
datorita cunostintelor vaste pe care le are, dar uneori ii este antipatica din
cauza ca elita calcutei o considera chiar geniala. El constata cu luciditate
„fara indoiala e cea mai talentata si enigmatica fata din cite am cunoscut, dar
eu pur si simplu nu pot sa fiu casatorit”. Allan o invata pe Maitreyi franceza
in schimb invata de la ea bengaleaza, isi schimba autografe pe carti si
reviste, isi viziteaza reciproc camerele, isi spun istorisiri, rid si pling,
vorvbesc despre casatoria indiana. Allan este hotarit sa renunte la celibat,
trairile lui sunt din ce in ce mai incandescente, asa cum este cea cunoscuta de
erou intr-o seara pe veranda intr-un ceremonial al atingerii picioarelor goale.
Jocul acesta, cunoscut numai indienilor, este insusit de europeanul Allan cu
beatitudinea simturilor. El devine astfel fericitul partener al Maitreyiei. In
copila indiana coexista nevinovatia virginala si rafinamentul trairii patimase,
copila de 16 ani de o inocenta primitiva, ce traieste fericirea pomului ei
numit „7 frunze”, dar si eruditia, care tine conferinte profund apreciate de un
auditoriu select. Unul dintre momentele care ne apropie de punctul culminant al
apropierilor este acela cind fata ii povesteste despre iubirea si veneratia ei
pentru Guru-ul ei Robi (Tagore) de la care primise acea manta aparatoare de
pacate si protectoarea destinului ei. Odata cu aceasta destainuire Maitreyi ii
da si cutia cu insemnele amintirilor, o suvita din parul ei alb. Ea ii
daruieste astfel iubitului prezentul ei purificat prin ruptura cu trecutul.
Eroul este tot mai dezorientat, se hotareste s-o ceara in casatorie, convins ca
familia abia asteapta acest moment insa apare un nou moment de deruta cind
Maitreyi il roaga disperata „lor sa nu le spui ... n-au sa primeasca niciodata
sa fiu sotia ta”, „ trebuia sa te iubest tot timpul, de la inceput, ca un
frate”. Acest posibil recurs ii revitalizeaza sentimentele. Allan se hotareste
sa treaca la hinduism. Maitreyi este hotarita sa-l infrunte pe tatal ei si
intreaga familie, raminind devotata doar implinirii cuplului prin casatorie.
Urmeaza pagini pline de poezie in care sunt descrise plimbarile celor doi,
plimbari care vor fi platite scump mai tirziu, cind Chabu va divulga parintilor
scena vazuta in padure si va determina declansarea rupturii. La Lacuti Maitreyi
oficieaza mirifica lor logodna, dupa un ceremonial sacru, ireal de frumos, eveniment
care marcheaza punctul culminant al iubiriilor. Una din cele mai frumoase
pagini ale romanului prezinta acest ritual al „nuntii in cer”. Allan se retrage
in Himalaya pentru a se „vindeca” printr-o
singuratate deplina; din octombrie pina in februarie aude si simte un singur
suflet, cel al Maitreyiei, care ii telefoneaza si ii scrie. Ea sufera pedepse
tiranice de la tatal ei pentru ca incalcase legile traditionale. In numele
iubirii ei pentru Allan incearca sa forteze destinul prin toate mijloacele. Daruindu-se
vinzatorului de fructe spera sa fie izgonita de tatal ei pentru a-l urma pe
Allan. Nefericita Maitreyi amestec de mister al eternei feminitati, este
totodata purtatoarea enigmei unei Otilii asiatice dar si a dramelor eroinelor
care au devenit si au ramas un mit prin marea lor dragoste cunoscute sub
denumire de cupluri celebre ca Tristan si Izolda sau Romeo si Julieta. In
Himalaya Allan se va vindeca doar la o a doua incercare de a iubi o femeie.
Prima incercare il arata in relatia cu o tinara muzicanta evreica tinara care-l ispiteste prin
neobisnuitul ei idealism. Eroul se simte dezgustat de sine dupa aventura pa
care o are cu evreica, pentru usurinta cu care a avut aceasta legatura. Cea
de-a doua incercare este o tinara care ii ofera mincare, adapost si dragoste.
De la ea dobindeste puterea credintei ca „viata aceasta e o minune”. Asteapta
plecarea din India
ca pe o izbavire, dar cu acelasi sentiment al nedumeririi in fata Maitreyiei,
un mit etern inchis pentru el. Pe Allan nu-l mai atinge vraja sacrei Devi,
chiar cind il numeste soarele ei, zeul de aur si pietre scumpe. Neputindu-se
intilni in acest spatiu, tinarul
european se desparte de aceasta fata cu sentimentul culpei, usor de descifrat
in cuvintele asezate ca motto penttu roman: „iti mai amintesti de mine
Maitreyi? Si daca da ai putut sa ma ierti?”. I se da un raspuns celebru dupa 42
de ani cu o replica ce poarta semnatura Maitreyi Devi, intitulata „Dragostea nu
moare”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu