Poşta electronică este unul din cele mai utilizate servicii în reţeaua INTERNET. Aceasta permite
comunicarea simpla şi uşoară între doi utilizatori conectaţi la INTERNET şi
aflaţi oriunde în lume. De asemenea, este posibil schimbul de mesaje cu alţi
utilizatori conectaţi la reţele independente, cum ar fi:COMPUSERVE, APPLELINK
şi altele. Alte tipuri de comunicare electronică, care se bucură de o mare
popularitate în ultimul timp, sunt discuţiile
de grup pe teme prestabilite şi jurnalul
electronic.
Exista mai multe programe pentru poşta electronică, toate
funcţionând după principiul serviciului
poştal. Astfel, o persoană scrie o scrisoare, o introduce într-un plic pe care
scrie adresele expeditorului si destinatarului şi o depune într-o cutie
poştală. În continuare poştasul o preia şi prin intermediul serviciului poştal o transmite prin mai multe oficii
intermediare în cutia poştală a destinatarului, de unde acesta o ridică când
doreşte.
Primele specificaţii privind structura mesajelor pentru
poşta electronică se găsesc in documentul numit RFC 822 (Request for coment), iar protocolul utilizat se denumeste SMTP (Simple Mail Transfer Protocol).
Câmpurile din structura RFC 822
(tab.6.1) sunt divizate cu aproximaţie în patru grupuri: plicul,adresa,conţinutul
si informaţii diverse.
Mp
|
Semnificaţie
|
Grup
|
Sender
|
Adresa expeditorului
|
Plicul
|
To
|
Adresa destinatarului
|
|
Received from
|
Provenienţa mesajului
|
|
Received by
|
Identitatea receptorului
|
|
Received vid
|
Suportul fizic utilizat
|
|
Received with
|
Protocolul utilizat
|
|
From
|
Numele expeditorului
|
Adresa
|
Reply-to
|
Adresa de retur
|
|
Cc
|
Adresele de expediere a copiilor
|
|
Bcc
|
Adresele copiilor de rezerva
|
|
In-reply-to
|
Identificarea mesajului la cere se
raspunde
|
Conţinutul
|
References
|
Alte mesaje citate
|
|
Subject
|
Subiectul mesajului
|
|
Keywords
|
Deschiderea continutului
|
|
Date
|
Data emiterii mesajului
|
Diverse
|
Message-ID
|
Identificatorul mesajului
|
|
Comments
|
Comentariile utilizatorului
|
|
Encrypted
|
Index catre tabla cheilor de
codificare
|
Tabelul 6.1. Structura mesajelor conform RFC 822
Când un mesaj
traverseaza reţeaua, pentru a ajunge de la expeditor la destinatar, în fiecare
etapă in câmpurile “Received” se adaugă linii noi. Aceste linii conţin
urmatoarele informaţii: identitatea calculatorului care a recepţionat mesajul,
suportul fizic utilizat (reţeaua INTERNET sau o reţea locală conectată la
aceasta), protocolul utilizat, data si ora sosirii mesajului. Astfel, când
mesajul ajunge la destinaţie, va conţine toate informaţiile necesare
reconstituirii drumului parcurs în reţea.
Utilizatorii sunt identificaţi prin adrese de e-mail unice in lume, care au structura: nume utilizator@nume host.
Nume utilizator este numele unui utilizator UNIX introdus în prealabil
de inginerul de sistem; exemplu popescu@stud.mail.ro.
identifică utilizatorul cu numele Popescu de pe host-ul stud din subdomeniul mail
din domeniul ro.
Fiecare utilizator are o cutie postală proprie formată
din două parţi:
-cutia poştală de
sistem (/usr/spool/mail/nume-utilizator), în care se depun toate mesajele
primite de utilizatori;
-cutia poştala personală,
creată în fişierul $HOME/mbox, în care se pot reţine mesajele vizualizate din
cutia poştală de sistem.
Dacă spre exemplu Popescu vrea să transmită o scrisoare
lui Pinson la Universitatea Dauphine din Paris, va redacta scrisoarea (cu un
editor de texte) şi va comanda transmiterea acesteia, specificând totodată şi
adresa de e-mail a destinatarului (pinson@dauphine.fr). Înainte de a expedia
scrisoarea sistemul adaugă automat adresa expeditorului (Popescu@stud.mail.ro) şi o plaseaza în cutia poştala a acestuia
(partea de expedieri). Scrisoarea va fi transmisă prin nodurile intermediare
(fiind de fiecare dată înregistrată şi retransmisă) şi plasată în final în
cutia poştală de sistem a destinatarului, de unde acesta o poate vizualiza şi
apoi trece in cutia postala personală.
Dacă în momentul sosirii, destinatarul este conectat
logic la host-ul destinaţie, acesta va fi informat automat de apariţia acestui
eveniment prin mesajul: you have new mail; în caz contrar informarea se va face
imediat ce acesta se va conecta la sistem.
Daca host-ul specificat în adresa destinatarului nu este
conectat logic la reţea, programul de e-mail incearcă contactarea acestuia timp
de trei zile, după care, în caz de eşec transmite un mesaj expeditorului.
Dacă o scrisoare nu poate fi predată destinatarului,
deoarece adresa de e-mail a acestuia nu este cunoscuta de poştaş (nume
utilizator necunoscut si/sau nume host necunoscut), sistemul o înregistreaza la
expeditor într-un fişier numit dead.letter
din directorul $HOME. Tot aici sunt plasate şi scrisorile incomplete,
abandonate de utilizator în timpul introducerii acestora cu ajutorul editorului
din e-mail. Acest fişier poate fi accesat prin subcomanda âd, din editorul
programului de e-mail.
Cele doua cutii poştale (de sistem si personala) si
fişierul dead.letter sunt create automat de e-mail, în momentul când apare
necesitatea utilizarii acestora (sosirea sau expediţia unei scrisori). În plus,
în afara acestor fişiere gestionate de e-mail, utilizatorul poate să-şi salveze
scrisorile primite după anumite criterii (exemplu:după expeditori) în nişte
subcutii poştale numite folders.
Acestea vor fi plasate într-un director, creat în prealabil de utilizator si
specificat ca parametru în fişierul de
configurare al programului dee-mail,
numit .mailrc.
Din punct de vedere funcţional serviciul
de poştă electronică are două părţi:
-interfaţa cu utilizatorul (realizată de comanda mail) prin care se pregătesc scrisorile
şi se expediază;
-agentul de transmisie (poştaşul), care asigură
transportul corespondenţei la destinaţie.
Dacă adresa de destinaţie este locală, atunci se apelează agentul local, care distribuie poşta
prin aceeaşi maşină. Dacă adresa de destinaţie este la distanţă, atunci
poştaşul hotărăşte calea prin care se va face transmisia: TCP/IP sau UUCP (Unix
to unix copy).
Pregatirea şi expedierea scrisorilor
Textul unei scrisori poate fi introdus cu ajutorul
editorului propriu, din programul de e-mail,sau poate fi importat dintr-un
fişier ASCII, creat cu un alt editor.
În momentul pregatirii unei scrisori câmpurile data şi adresa de expediţie sunt
completate automat de sistem. Restul câmpurilor din antetul scrisorii au
structura următoare:
To: adresa destinatarului/destinatarilor;
Subject: subiectul scrisorii;
Cc:lista cu alte adrese de destinaţie, unde se vor expedia copii ale
scrisorii (Cc-Carbon copy: copii la indigo);
Bcc: lista cu alte adrese de destinaţii, unde se vor expedia copii oarbe ale
scrisorii (Bcc-blind carbon copy).
Lista cu adrese specificată in câmpul Cc face parte din
scrisoare şi va fi transmisă la toţi destinatarii aceştia. Lista de adrese din
campul Bcc nu face parte din scrisoare, deci nu poate fi vazută de toţi
destinatarii, de unde şi denumirea de copii oarbe.
Procedura de introducere si expediere a unei scrisori se
face interactiv şi comportă mai multe etape, după cum se observă din exemplul
urmator:
-lansarea comenzii mail urmată de adresa destinatarului:
mail
pinson@dauphine.fr
la care sistemul răspunde prin Subject:
-introducerea subiectului scrisorii: Noutăţi din domeniul
sistemelor expert;
-introducerea textului scrisorii:
Domnule profesor,
In ultimul timp asistăm la integrarea sistemelor expert
în aşa numitele EIS (Executiv Information Sistem).
De asemenea sunt deja comercializate foarte multe sisteme
multiexpert.
Pe curând Popescu
-terminarea textului scrisorii se face cu CTRLŞD sau caracterul. în prima poziţie
a unei noi linii, la care sistemul răspunde cu mesajul Cc:
-introducerea listei cu adresele destinatarilor, care vor
primi copii cu ale scrisorii.
Cc:jon@boston.if.edu
ernst@utl1.di.fr
Pentru editarea scrisorilor, editorul programului de
e-mail posedă subcomenzi specifice, care se introduc la început de linie,
precedate de caracterul ~(tilda).
Subcomanda~? listeaza toate subcomenzile editorului.
Principalele subcomenzi care se pot folosi pentru
editarea antetului scrisorii sunt:
~h- modifică conţinutul câmpurilor din antetul scrisorii : TO,Subject,Cc si Bcc;
~t lista-adrese–
adaugă adrese noi în câmpul TO;
~s subiect-nou- schimbă subiectul scrisorii;
~c
lista-adresec- adaugă adrese noi în câmpul Cc;
~b lista
adreseb- adaugă adrese noi în câmpul Bcc;
Principalele subcomenzi, care se pot folosi pentru
editarea textului scrisorii sunt:
~r fişier-text- include in scrisoare un fişier ASCII creat anterior cu un alt editor;
~m număr-mesaj- include în scrisoare mesajul cu numărul specificat (o scrisoare
recepţionată);
~d– include fişierul dead.letter
(scrisoare incompletă);
~! Fmt– formatează textul scrisorii;
~q– iese din editor şi salvează conţinutul scrisorii in fişierul dead.letter.
Textul scrisorii poate fi verificat din punct de vedere
ortografic prin subcomanda:
~!spell
fişier-temporar;
unde fişier-temporar este o copie a
textului scrisorii obţinuta prin subcomanda:~w
fişier-temporar.După verificare se obţine o listă cu erori, urmând ca
utilizatorul să le corecteze şi apoi să şteargă fisierul temporar prin comanda:
~rm
fişier-temporar
Recepţia şi citirea poştei
Toate scrisorile adresate unui utilizator, sunt
recepţionate în cutia poştală de sistem
a acestuia (/usr /spool /mail /nume-utilizator).Pentru citirea poştei se dă
comanda mail făra nici un parametru,
care afişeaza un rezumat al cutiei poştale.
$ mail
“/usr/mail/popescu:
4messages 1 new
N 1 pinson@dauphine.fr
Tue Nov 1 14:20 56/456 “Sisteme expert”
>P 2
cros@cnam.cnam.fr We Oct 5 10:00 22/698 “Retele locale”
U 3 ernst@utl1.fr Sa
Oct 1 11:10 15/298 “SIAD”
4
gelu@boston.edu Mo Oct 17 22:15 10/456
“diverse”
Pentru fiecare scrisoare se afişeaza în prima coloană
starea: N-scrisoare noua, P-scrisoare marcată pentru păstrare în sesiunea
curentă, U-scrisoare necitită şi spaţiu sau scrisoare citită şi memorată intr-o
altă sesiune. În coloana a doua se afişeaza numărul scrisorii în ordinea
inversă a recepţiei acestora. Celelalte coloane conţin informaţii de
identificare (adresa expeditorului, data şi ora recepţiei, etc).
Semnul > afişat în faţa unei linii marchează
scrisoarea curentă.
Citirea efectivă a unei scrisori, se face prin
poziţionare pe linia aferentă acesteia şi acţionarea tastei ENTER sau
specificând numărul de ordine din listă.
Odată cu ieşirea din programul de e-mail (subcomenzile q şi x ), toate scrisorile citite vor fi transferate din cutia poştala
de sistem în cutia poştala personală.
Prelucrarea scrisorilor recepţionate se face prin
subcomenzi specifice ale programului de e- mail, promterul acestuia fiind
caracterul &.
Subcomanda ? afişeaza
un rezultat al celor mai importante subcomenzi.
Principalele subcomenzi sunt:
h afişeaza lista culorilor
pa afişeaza scrisorea curentă
pn afişeaza scrisoarea cu numarul n
s fişier salvează în întregime (antetŞcontinut) scrisoarea curentă într-un fişier;
sn fişier salvează scrisoarea cu numarul n;
pre n păstrează scrisoarea cu numărul n în cutia poştală de sistem (chiar dacă
aceasta a fost citită);
d n marchează pentru ştergere scrisoarea cu numărul n;
În funcţie de modul în care iese din e-mail (q sau x), scrisorile marcate pentru ştergere vor fi şterse sau nu. Dacă
se iese prin subcomanda q se şterg, în caz contrar nu se şterg.
Pentru a afişa conţinutul cutiei poştale personale se
foloseşte comanda mail-f iar pentru
a afişa conţinutul unei subcutii a acesteia (folder) se foloseşte comanda mail –f=nume-folder.
După recepţia scrisorilor, conform unei reguli de
politeţe, destinatarul trebuie să răspundă în maximum 24 ore. În timpul citirii
corespondenţei, utilizatorul poate să răspundă imediat la scrisori prin
subcomanda r, care completează automat adresa destinatarului (care este şi
adresa expeditorului) şi subiectul (care ramane acelaşi). Textul răspunsului se
va introduce de la tastatură.
Există de asememenea posibilitatea ca scrisorile care
sosesc la un destinatar, să fie reexpediate către alte persoane din reţea, cu
ajutorul fişierului .forward, care se va crea în directorul personal (ca şi
casetele poştale) şi va conţine adresele acestora.Acest fişier se creează de
către utilizator şi trebuie să conţină adresele de reexpediere, fiecare pe
rând. Dacă destinatarul pleacă într-o altă localitate, pentru o perioadă de
timp şi la noua destinaţie are acces la reţeaua INTERNET, poate introduce în
fişierul .forward noua adresă, unde
doreşte să primească corespondenţa.
În situaţia în care , destinatarul pleacă în concediu
poate lăsa un mesaj în acest sens, care se va transmite la toate persoanele
care vor expedia scrisori pe adresa acestuia.În acest sens, destinatarul va
proceda după cum urmează:
- în directorul personal ($HOME) introduce comanda de
iniţializare vacation-I, care va
crea fişiere la vacation.dir şi vacation.pag;
- adaugă în fişierul .forward o linie cu structura:
nume-destinatar, ”|vacantion nume-destinatar";
- Creează
fişierul $HOME/.vacantion.msg şi introduce mesajul de răspuns.
Există posibilitatea expediţiei şi recepţiei unor
scrisori secrete folosind comenzile xsend nume-destinatar şi xget.Acestea codifică scrisoarea la
expeditor şi o decodifică la destinatar, accesul făcându-se prin specificarea
unei parole introdu-se în prealabil prin comanda enroll.
Dacă hostul local la care utilizatorul este conectat, nu
are serviciul de transfer de fişiere
(FTP), se poate folosi serviciul de
poşta. În acest sens exista doua posibilitaţi, utilizarea unor server-e specializate sau a unor porţi generale ftpmail. În primul caz
se transmie server-ului o scrisoare în care în locul subiectului se introduce
comanda send nume-fisier, iar conţinutul este vid. În al doilea caz, expeditorul
transmite o scrisoare către o poartă generală, care va apela FTP-ul în contul
acestuia, preluând fişierul dorit şi va emite un răspuns. În acest caz,
subiectul scrisorii este ignorat, iar textul scrisorii trebuie să conţină comenzile pe care poarta le va executa
în contul expeditorului. Pentru a afla comenzile posibile se expediaza o
scrisoare cu conţinutul help către o poartă generală.
Fişierele transmise prin serviciul
poştal trebuie să fie fişiere ASCII,
în care fiecare caracter este reprezentat pe 7 biţi (ia valori de la 0 la 127).
Transferul fişierelor binare în fiecare caracter este reprezentat pe 8 biţi (ia
valori de la 0 la 25), se face prin conversia acestora la expediţie în
fişierele ASCII cu ajutorul comenzii:
Uuencode fişier-sursa fişier destinaţie> fişier-temporar
şi reconversia la destinaţie prin comanda:
uudecode
fişier-temporar.
În aceste comenzi fişier-sursa este fişierul binar,
fişierul destinaţie este cel care rezultă după conversie la destinaţie iar
fişier-temporar este fişierul ce se va transmite prin poşta.
Configurarea
programului de poşta electronică se face în fişierul $HOME/.mailrc prin comenzi specifice,
dintre cele mai importante sunt:
set dot– consideră caracterul punct (.) ca fiind sfârşitul textului unei scrisori,
în locul caracterului CTRLŞD;
set metto- pentru orice scrisoare expediată păstrează o copie;
set quiet- inhibă afişarea informaţiilor auxiliare( banner) la lansarea în execuţie
a programului de e-mail;
set mbox nume
fişier- schimbă casuţa poştală din directorul
personal (unde se află în mod standard) într-un alt director;
set
folder=nume-director– specifică un director
unde se vor putea crea foldere (subcutii poştale personale). Salvarea
scrisorilor în foldere se face prin subcomanda:
s n=nume-folder
unde n
este numărul scrisorii. În acest caz, sistemul va cauta în directorul
specificat de comanda set folder un fişier cu numele nume-folder; dacă există
copiază scrisoarea cu numărul n în aceasta. Dacă nu există il creeaza şi apoi
copiază scrisoarea.
Set folder=letters
Set
record=letters/mailout- inregistrează in
directorul letters în folderul mailout toate scrisorile expediate. Vizualizarea
acestora se face prin comanda:
mail- f=mailout
set screen=20- fixează
numărul de linii pe ecran la afişarea scrisorilor din cutia poştală;
set ask- afişează prompterul pentru câmpul Subject din antetul scrisorii;
set askcc- afişează prompterul pentru câmpul Carbon copy (cc:) din antetul scrisorii;
unset ask- inhibă prompterul pentru câmpul Subject din antetul scrisorii;
set askcc- inhibă prompterul pentru câmpul Carbon copy din antetul scrisorii;
alias porecla
adresa-mail- defineşte un nume scurt (porecla) care
poate înlocui adresa de e-mail. Vizualizarea acesteia se face prin subcomanda
a.
Exemplu: alias
tonny tomescu@infocib.ase.ro
Facilitaţile puternice de comunicare pe care le oferă
poşta electronică în reţeaua INTERNET, sunt umbrite de apariţia unor
utilizatori intruşi, care nu au nici o legatură cu dorinţa reala de comunicare
a oamenilor. Aceştia trimit scrisori în lanţ sau interceptează scrisorile altor
utilizatori, ceea ce măreşte în mod inutil traficul în reţea şi afectează
securitatea acesteia. Prima reacţie de apărare împotriva acestora este “codul bunelor maniere”(Netiquette) pe
care fiecare utilizator INTERNET ar trebui să-l respecte. În ultimul timp, s-au
făcut cercetări intense în vederea imbunătăţirii serviciului
de poşta electronică, în sensul asigurării securităţii informaţiilor transmise
în reţea. Astfel a apărut proiectul PEM
(Privacy Enhanced Mail– Poşta electronică extinsă cu facilităţi de
securitate) în cadrul IEFT (Internet
Engineering and Task Force) sub auspiciile IAB
(Internet Arhitecture Board).Rezultatele cercetării s-au concretizat în
RFC-urile 1421-1424, care sunt produse ca standarde INTERNET.
Serviciile oferite de proiectul PEM sunt:
- confidenţialitatea informaţiilor, prin codificarea
scrisorilor pentru a le proteja de alte persoane decât destinatarii acestora;
- autentificarea originii scrisorilor, pentru a elimina
posibilitatea expedierii unor scrisori în numele altor utilizatori;
- integritatea legăturii în reţea pentru a preîntâmpina
modificarea scrisorilor pe traseul de la expeditor la destinatar;
- nerepudierea scrisorilor, atunci când acestea sunt
retransmise spre alţi destinatari, care pot verifica identitatea originii (nu
numai a intermediarului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu