Trăim intr-o lume de nesfârşite
posibilităţi de realizare a dorinţelor noastre. Întrebarea esenţiala este :
“nesfarsite” înseamnă infinite sau este doar un termen idealistic folosit intr-un
context utopic? Teoretic, prima abordare este reala si poate fi aplicata
omenirii in ansamblu, pe o perioada nedeterminata de timp, dar in practica,
privind din perspectiva individului observam ca este adevărat contrariul.
Ca individ, eu mă mişc intr-un
spaţiu limitat, intre nişte graniţe implacabile impuse de timp, si am ceva
resurse disponibile. Dar nu sunt doar un individ oarecare din mediul natural,
m-am despartit si de planta si de animal tocmai prin faptul ca sunt dotat cu o
raţiune complexa. Astfel îmi satisfac nevoile folosindu-mi îndeosebi creierul,
poate ca el poate fi asemănat prin rădăcina plantei. O planta are nevoie de
pamant si soare, animalul are nevoie de pamant, soare… Este un adevăr banal, la îndemâna oricui,
care defineşte cel mai bine acest concept esenţial in economie, raritatea. Omul
este dotat cu dorinţe…
Ceea ce
diferentiaza omul in mod esenţial de animal este imensa sa capacitate de
adaptare. Inca din era primitiva, datorita condiţiilor de mediu omul a fost
nevoit sa si schimbe habitatul, sa caute scăpare in alte locuri presupuse sau
sa moara. Susţinerea vieţii este insa o axioma in mediul natural, aşa ca omul a
luat cunostinta cu spatii mult sub asteptarile sale, si a fost obligat sa se
descurce cu ce i s-a dat. Nu putea alerga la nesfarsit căutând Raiul din care
fusese izgonit… Astfel ca individ, eu mă mişc intr-un spaţiu limitat, intre
nişte graniţe implacabile impuse de timp, si am ceva resurse disponibile. Si
principala caracteristica a acestor resurse este raritatea. Aceasta înseamnă ca
eu, ca orice alta persoana, vreau mai mult decât natura îmi poate oferi in mod
liber si eu pot realiza prin forte primare proprii.
Aşadar, exista anumite conditii
care ne limiteaza posibilitatea de actiune, si in conditiile in care este
necesar sa ne adaptam ne folosim doar de resursele pe care le avem la îndemâna,
ajungând astfel la alegere. Principiul după care are loc alegerea este: sa
obţii mai mult făcând mai puţin, maximizează realizarea dorinţelor minimizând
resursele folosite.
Poate părea ciudat, dar a alege
nu este un lucru uşor când traiesti intr-o astfel de lume…poate dimpotrivă este
cel mai dificil având de-a face atât de mult cu viata de zi cu zi… Si cel mai
bun argument in favoarea dificultatii extraordinare in decizie este tocmai
faptul ca o intraga stiinta, economia s-a dezvoltat pe baza acestui concept,
teorii si legi au fost deduse si puse in aplicare pentru a se ajunge la ceea ce
este azi lumea.
Alegerea este astfel un proces complex si
eu îl percep ca având doua parţi interdependente:
·
o parte interna, existenta in psihicul
individului care face alegerea
·
o parte materiala, parte evidenta
reprezentata prin căutarea de către individ
a obiectivelor si selectarea unuia. Gândind in mod raţional, trebuie sa iei
mereu ce-le mai bune decizii, sa obţii profit maxim de pe urma lor. Aceasta
implica in pri-mul rând, o buna cunoaştere a propriilor nevoi , apoi stabilirea
unei scheme a o-biectivului potrivit situaţiei. Alegerea este dinamica, astfel
prin etape, după ce a fost depasita faza interna, se trece in exterior,
căutându-se soluţii.
In continuare îmi voi prezeta
opiniile cu privire la cei doi paşi ai alegerii, încer-când sa răspund la
întrebările:
1. Ce este o dorinţa, este aceasta statica sau
dinamica, toate dorinţele sunt la fel?
2. Privind in afara, voi găsi soluţia cea mai
potrivita pentru a-mi satis-face nevoia? Ce fac daca nu găsesc nici o soluţie?
Si daca găsesc mai multe, pe care o voi alege?
3. Care este
interconexiunea dintre cele doua segmente ale alegerii? Cat de important este
momentul in care îmi voi satisface o dorinţa, ti-nand cont de evoluţia sa?
1.
Ce este o dorinţa?
Cred ca toata lumea intelege
ce este aceasta, întrucât viata noastră este o lunga succesiune de dorinţe. Din
momentul in care ne nastem pana in ziua morţii dorim lucruri. Copilul
nou-născut vrea sa fie spălat, învelit in scutece curate, hrănit la fiecare
câteva ore, are nevoie de căldura si protecţie. Nu doar copiii mici ci oricine
are nevoie de căldura, hrana, băutura, haine, protecţie etc. Acestea sunt doar
nevoile de baza necesare pentru a ne menţine sanatosi. Pe lângă aceste nevoi
primare exista milioane de alte lucruri pe care toţi le dorim, acestea nefiind
esenţiale sunt insa parte din civilizaţia in care am fost nascuti, cum ar fi
tacâmurile, vesela, serviciile de transport, periuţa de dinţi, televizorul,
radioul, cartile, revistele. Acestea din urma sunt, cred, lucruri elaborate
care evoluează in acelasi ritm cu care civilizaţia se transforma, si nu raman
constante. La polul opus stau dorinţele elementare care au rămas mereu
aceleaşi, concretizate in lupta pentru viata si dragoste, poate lupta pentru
menţinerea continuitatii speciei sau cea având ca scop atingerea apogeului
spiritual…
Este aceasta statica sau dinamica?
In mod sigur, dorinţele nu
sunt statice ci dinamice : se nasc, evoluează, ating un punct de intensitate
maxima si apoi se sting. Se poate reprezenta grafic, după cum urmează:
Intensitate
Timp
|
Axa orizontala reprezintă axa timpului,
precizându-se momentul evoluţia
dorinţei pana la dispariţie.
Acesta este cazul unei dorinţe
pure, neinflu-entate de factori externi. Observam simetria sa, ea apărând si
dispărând in acelasi mod, procesul fiind evident la nivelul subconştientului, parţi din acesta
neajungand niciodată la nivelul con-ştient. Oricum mintea umana ramane inca un
mister pentru mulţi dintre noi si chiar psihologia gaseste greu răspunsul la
multe întrebări. Dar, ca economişti, sau viitori economişti este suficient sa
intelegem aceasta dinamica, sa “ furam” de la psihologie metodele de a defini
si de a găsi elementele principale ale dorinţei : initiera, apogeul si finalul.
Reactioneaza toate la fel?
Da, cu toate ca nu pare evident
acest lucru, toate dorinţele trec prin cele trei puncte principale. Când ne
confruntam cu o dorinţa ar trebui sa o tratam ca pe un element dinamic, sa
stabilim caracteristica sa de creştere si cea de scădere, apoi sa apreciem care
este punctul de iniţiere si celelalte in funcţie de caz.
Cat de multe sunt?
Foarte greu de apreciat, dar in mod
sigur sunt foarte multe, toate intr-o singura minte, daca vorbim la nivel
individual sau toate intr-o singura societate daca privim in ansamblu. Anterior,
am trasat un grafic, unul extrem de simplu pentru o dorinţa libera, lăsata sa
evolueze fara a fi influenţata. Exista totuşi o problema, cea a timpului, care
o influenteaza inevitabil. Nu putem astepta ca nevoia sa dispară pur si simplu,
întrucât ne confruntam cu o multitudine de nevoi pe plan conştient, iar
subconştientul nu ar fi capabil sa le suporte singur. Aşadar intervenim in
aceasta evoluţie, încercând sa scurtam procesul, sa stingem nevoia cat mai
rapid. Si reuşim acest lucru de cele mai multe ori.
Trebuintele sunt complexe si
nelimitate ca numar, si astfel niciodata nu pot fi satisfacute complet.
Acestea se impart in mai multe
categorii :
-trebuinte primare sunt cele innascute, de tip biologic, fiziologic,
alimentar, de miscare, de relaxare;
-trebuinte secundare formate de-a lungul timpului si care au rolul
de a asigura integritatea psihica si sociala a individului. Ele cuprind :
trebuinte materiale, locuinta ,confort; trebuinte spirituale: educatie,
religie, cultura; trebuinte sociale si ale timpului liber: comunicare, anturaj,
lectura, corespondenta, calatorii;
-trebuinte tertiare, care includ trebuintele de lux;
-trebuinte cuaternare: legate de mediul inconjurator, de aparare,
administratie, securitate sociala.
Indiferent de natura si
amplitudinea lor, trebuintele constituie motivatia oricarui fapt sau oricarei
activitati economice si permit studierea comportamentului individual sau al
colectivitatii. Fiecare individ astfel, indiferent daca este producator sau
consumator va cauta, prin acoperirea trebuintelor sa-si maximizeze satisfactia.
După ce am constientizat dorinţa,
trasam in linii mari caracteristicile obiectului care poate duce la diminuarea
întregii evoluţii. Cu aceasta descriere schematica in minte, pornim in căutare
in exterior, observam piaţa, soluţiile disponibile.
Aceasta schema delimiteaza in ordinea
importantei caracteristicile obiec-tului. Astfel, schema nu include practic
proprietatile produsului cat avan-tajele pe care consumatorul le va obtine din
utilizarea lor. Privind aceasta schema generala se poate intelege
comportamentul consumatorului cu privire la bunurile existente pe piata.
Astfel, dupa cum stim, bunurile se clasifica in functie de gradul de sub-stitubilitate,
in:
- bunuri perfect substituibile- in aceasta categorie intra clase de
bunuri care corespund in egala masura schemei trasate, avand trasaturi
asemanatoare din per-spectiva consumatorului, sau mai precis, modul in care
avantajele produse au con-secinte asemanatoare.
- bunurile complementare, cu grad de substitutie 0. Aceste bunuri se consuma
impreuna in proportii fixe. Sa luam exemplul a doua bunuri X si Y, cafea si
zahar. Nevoia existenta nu este una diferita pentru cafea si alta pentru zahar,
ci, cele doua se combina, intrand practic in aceeasi dorinta. Schema generala
pe care am trasat-o include in egala masura cafeaua si zaharul, fiind inutila o
separare.
- bunurile neutre sunt acele bunuri de necesitate primara, probabil
si datorita faptului ca nevoia lor survine cu o frecventa foarte ridicata atat
in viata individului dar si in mediul social in ansamblu.
- bunurile 'daunatoare' - exemplul tigarilor,
nevoia este si ea simtita in mod regulat, insa intervin mai ales factorii
externi care inhiba aceasta nevoie, ducand astfel la o evolutie pe un timp mai
mare.
Aceste scheme generale sunt in
mod clar influentate de moda, societate, idei existente, civilizatie. Este
foarte normal pentru ca provenim dintr-un anumit mediu am invatat concepte, si
lumea noastra rationala este bazata pe lucrurile cu care am intrat in contact.
Constrangerile se aplica in
primul rand dorintelor, sunt constrangeri sociale, bugetare, legate de nivelul
general de dezvoltare etc. In cazul in care nivelul constrangerilor depaseste
un anumit nivel N1, ma adaptez, in caz contrar se face trasarea schemei. Si
schemei i se aplica constrangeri, aceleasi, daca nivelul constrangerilor este
cuprins in intervalul (N2, N1) ma adaptez sau inovez. Daca nivelul constrangerii
este sub N2, trec la alegerea propriu-zisa.
2. Voi găsi
soluţia potrivita pentru a-mi satisface dorinţa?
Probabil ca da. Trăim totuşi intr-o
lume bogata, deşi limitata. Acest concept de “ lume bogata” poate fi
interpretat greşit, se poate crede ca are de-a face cu milionari, dar nu este
nici o legătura de tipul acesta. Bogatia la care mă refer este reprezentata de
abundenta de bunuri si servicii. In momentul in care o data la 30 s o maşina
iese de pe linia de producţie, când pâinea aburind este mereu in vânzare atunci se poate vorbi de bogatie. Când ne
permitem sa facem o injecţie împotriva unei boli ca tetanosul si apoi sa
aruncam acul pentru a preveni o ulterioara folosire a sa, pentru ca sunt inca
multe altele, aceasta înseamnă bogatia. Intelegem mai bine conceptul făcând
comparaţia intre doua tari cum ar fi Statele Unite, putere economica de rang
prim si
o tara din Africa, subdezvoltata, Malawi de exemplu. Un turist care doreşte
un bun oarecare de consum, de exemplu o ciocolata, si dispune de bugetul
necesar cumpărării lui, pus in doua situaţii diferite va putea explica
diferenţa. Aflat in Statele Unite va fi suficient sa se oprească la primul
supermarket, si nu numai ca va găsi ciocolata, dar va găsi zeci de sortimente.
Insa aflat in Malawi, dorinţa sa poate fi apreciata ca fiind lux, si in nici un
caz, daca va găsi, nu va fi pus in situaţia de a se confrunta cu mai multe
sortimente. Privit in ansamblu, trăim intr-o lume bogata, avem deci
posibilitatea de a găsi obiecte in conformitate cu schema trasata
anterior.
Dar,
ce fac daca nu găsesc nici o soluţie disponibila?
Alternativele in acest caz sunt:
a)mă adaptez, accept ideea ca nu pot sa acţionez asupra evoluţiei in timp a
nevoii, îmi arunc dorinţa in subconştient lăsând-o sa-si trăiască viata, chiar
daca este foarte dificil. Este foarte probabil ca dorinţa aceasta va produce
multe neintelegeri, dând naştere la alte dorinţe, printr-un fel de fragmentare.
Aceasta teorie ar putea sa explice efectul de Fata Morgana.
Sa presupunem ca avem o anumita dorinţa, notata ca A fara soluţie. Trimisa
in subconştient, se va fragmenta intr-o multitudine de alte dorinţe B, C, D, E
etc. Voi satisface dorinţa B, insa in mod normal, nu voi ajunge la rezultatul
căutat, fiind doar primul pas in procesul complex de satisfacere a dorinţei A.
Acelasi lucru se întâmpla si in paşii ulteriori cu dorinţele C,D, E etc. pana
când voi ajunge la rezultatul aşteptat. Din păcate acest proces va lua o
mulţime de timp si efort si poate ca ar fi fost mai simplu sa caut direct
soluţia pentru A, de unul singur ,cu propriile forte.
b)In acest fel ajungem la cea de-a doua alternativa. Lupta pentru a găsi
soluţia potrivita. Aceasta cere abilitaţi antreprenoriale, cu care nu este
înzestrat oricine. Aceasta alternativa este punctul de plecare pentru inovaţie,
ceva nou, ceva mai bun care va rezolva problema existenta in mod conştient
pentru antreprenor, dar in mod inconştient pentru multe alte persoane. Aceasta
este o metoda de a ajunge la soluţii simple pentru probleme mari- mari pentru
ca sunt existente in subconştientul multor persoane fiind fragmentata si astfel
multiplicata. Poate fi dedusa ecuaţia :
P= N·A˚ unde P reprezintă
intensitate problemei in ansamblu,
N este
numărul de persoane având problema,
iar A˚ este numărul mediu de fragmente.
Aşadar antreprenorul inovator este
cel care a constientizat problema proprie, cu o anumita valoare la nivel
individual, problema insa mult mai intensa la nivel global. Găsind soluţia
pentru problema proprie, o va putea pune in aplicare la nivel global, cu
rezultat satisfăcător, ajungând astfel sa rezolve cu o soluţie individuala,
probleme de intensitate globala. In istoria omenirii se observa multe asemenea
inovaţii, in toate timpurile si societatile, care au dus la bun sfarsit
probleme globale, contribuind la dezvoltarea societatii in ansamblu. In
concluzie, aceşti inovatori, care iniţial nu au avut nici o soluţie, deşi in
număr mic, sunt răspunzători de evoluţia umanitatii, de nivelul actual al
civilizaţiei. Si daca ceva nu merge bine, tot ei ar trebui judecaţi… Glumesc
acum, dar este evidenta importanta încurajării acestor capacitati
antreprenoriale, inovatoare, pentru a intelege care este problema A a
societatii, a macroeconomiei, si pentru a o rezolva intr-o anumita măsura.
Daca găsesc mai multe soluţii pe care o voi alege?
Acest subiect este unul foarte
important datorita implicaţiilor sale directe in satisfacerea nevoilor. Avem
multe exemple negative in istorie, alegeri nesăbuite care au afectat viata a
milioane de oameni.
Hitler le-a oferit germanilor alternativele
“ arme sau unt”. De fapt el i-a obligat pe aceştia sa aleagă armele, si timp de
douăzeci de ani după aceasta au avut foarte puţin unt. In cele din urma armele
s-au dovedit a fi o alegere tragica. Uniunea Sovietica a ales sa dezvolte
industria grea- industriile de extracţie, metalurgia, ajungând insa la un
deficit enorm in ceea ce priveşte industria uşoara, produsele acesteia, cum ar
fi imbracamintea, produsele electronice, produse de consum de orice tip.
Din aceste greşeli avem multe de
invatat, trebuie sa avem in vedere conceptul de cost de oportunitate sau cost
alternativ. Acesta nu reprezintă un cost monetar ci un cost de oportunitate
pierduta. Înseamnă valoarea a ceea la ce renunţ pentru a obţine o unitate in
plus in producţie. De exemplu, sunt pentru prima data la McDonald’s si pot alege
intre doua meniuri : McChiken sau McNugget având acelasi preţ. Daca aleg
oricare dintre ele Pierd posibilitatea de a manca si din celalalt, care este
posibil sa îmi placa mai mult… sau nu… nu putem şti. Dar, in cele din urma,
când alegem o alternativa nu ştim niciodată daca am fi făcut mai bine daca am
fi ales-o pe cealaltă, fara o analiza minuţioasa a consecinţelor posibile,
luând in calcul precedentele sau diverse teorii. In exemplul nostru nu este
cazul, întrucât putem merge si alta data la McDonald’s pentru a ne satisface curiozitatea…
Ca o lege generala, in momentul in care alegi
intre doua bunuri trebuie sa te asiguri ca satisfacţia obţinuta de pe consumul
celui ales este mai mare decât aceea pe care crezi ca ai obţine-o prin cunsumul
celuilalt bun. Aceasta lege poate fi privita si din perspectiva producătorului,
in momentul alegerii de a produce un bun, X, preţul relativ al lui X ar trebui
sa fie mai mare decât costul de oportunitate al lui X. Din puct de vedere
macroeconomic trebuie sa găsim soluţii intre cele doua extreme. Un economist ar
da un răspuns foarte precis întrebării lui Hitler cu privire la alegerea
făcuta, spunând : arme si unt si nu “ sau unt” ; iar in cazul Uniunii Sovietice
ar spune : industria grea si industria usoara, caci exista dorinte in ambele
domenii la fel de importante intr-o evolutie corecta. Este insa prea tarziu
pentru a da solutii viabile. De aceea nevoile trebuie analizate si percepute in
mod larg, complex, fara a elimina pe cele care par nesemnificative.
Asadar observam cat de important este
momentul sincronizării, sa gasim solutii pentru probleme existente acum si nu
pentru cele trecute deja. Avem dorinţa in interior, la un anumit nivel de
evoluţie, este necesar ca privirea in exterior sa se facă in momentul
evoluţiei, si găsirea soluţiei sa aibă loc tot acum, pentru ca o soluţie după
încheierea evoluţiei nu mai poate avea nici un efect asupra sa. Pentru ca sa nu
uitam, scopul nostru este de a scurta viata acestei dorinţe.
Cat de important este momentul in care îmi
satisfac dorinţa?
Este foarte important de evaluat acest moment, atât din punctul de vedere
al consumatorului, cat si din punctul de vedere al producătorului. Daca o
dorinţa îmi aparţine, cum am o perioada limitata de timp disponibila, va fi in
interesul meu sa o elimin cat de repede posibil. Aici se poate pune problema
filozofica: pentru ce sa ne satisfacem dorintele? ..pentru a avea de-a face cu
altele?… Nu intram aşa in cercul vicios al dorinţelor?… Asta este condiţia
umana, si intram fara sa vrem din momentul in care ne nastem… si poate ca
esenţa vieţii este tocmai frumuseţea ceremoniei satisfacerii nevoilor de orice
tip.
Mai interesant este situaţia in
care dorinţa aparţine altcuiva si eu sunt cel care caută soluţii, si urmăresc
obţinerea unui beneficiu de pe urma sa. Acest lucru îl fac toţi producătorii,
toţi cei care prestează servicii, determina o nevoie colectiva, găsesc soluţii,
le aplica si obţin profit de pe urma lor.
Sa mai desenam un grafic:
Intensitate
timp
|
Aceasta este o dorinţa asupra căreia
vom acţiona. Sa alegem câteva momente in timp 1, 2, 3, fiecare având puncte corespunzătoare pe curba dorinţei A, B, C.
Daca am determinat problema si avem
soluţia in momentul A, pentru a maximiza propriul profit, ar trebui sa prezici
când se va atinge punctul de intensitate maxima si sa aşteptam pana pana atunci
pentru a pune in aplicaţie soluţia. In mod normal este o competiţie si astfel
nu vei putea aştepta acel moment, sau nu ar fi deloc intelept sa astepti pana
când punctul B este atins, pentru ca s-ar putea sa nu fie niciodată atins daca
altcineva rezolva problema înaintea ta. Aceste lucruri se aplica tuturor
producătorilor sau celor care prestează servicii. Actionand in 2 vei obţine cel
mai mare profit posibil. In momentul in care dorinţa, intensitatea sa este in
scădere, inca poţi aplica soluţia ta, dar trebuie acţionat rapid si pe termen
scurt, fara implicaţii prea mari. Observam ca peste acest grafic se suprapune
cel al utilitatii globale.
Intensitate
timp
|
Aşadar, daca o dorinţa este
satisfăcuta in punctul A, timpul 1, graficul dorinţei se modifica, timpul de
evoluţie fiind 1 si nu t cum ar fi in cazul in care nu am fi intervenit.
Utilitatea globala pentru timpul 1, pentru o anumita dorinţa este reprezentata
de segmentul AB.
Producatorul are un rol
esential in determinarea nevoilor sociale la un moment dat, pe aceasta practic
se bazeaza realizarea profitului sau. Pentru aceasta este foarte important ca
acesta sa inteleaga procesul evolutiv prezentat anterior, sa identifice
schemele generale, sau, mai mult, pe un fond comun sa-si faca produsul de o
larga utilitate, incluzand o reuniune cat mai larga de scheme existente. De aici observam in
general urmarirea realizarii unui produs care sa fie destinat unei categorii
cat mai largi. Din acest motiv, bunurile de larg consum exista intr-o
diversitate atat de mare, sau intr-un singur bun se urmareste includerea a cat
mai multe functii. Astfel, din practica in teorie se explica caracterul
schematic al modelului inchipuit. Un model fix si bine determinat la origine ar
pune in imposibilitate producatorul sa se adreseze unui numar mare de peroane.
Este cunoscut insa faptul ca de
obicei, obiectele dorite au un caracter foarte bine determinat. Ne aflam insa
intr-o faza repetitiva a dorintei, este clar ca am intrat in contact cu
obiectul dorit anterior, asadar simplul contact a fost facut intr-o faza cand
schematizarea a fost efectuata si alegerea deja incepuse. Sa luam exemplul unui
obiect vestimentar: dorinta generala este indreptata catre o bluza, schema este
facuta in functie de tipul bluzei: de zi, de seara, tip material, pentru o
anumita ocazie, etc. Am gasit una corespunzatoare, asadar caracteristicile obiectului deja gasit
corespund cu schema facuta. In acelasi timp nevoia este in crestere si astfel
se produce alegerea efectiva a obiectului. A doua zi este posibil sa nu imi mai
placa obiectul, sau sa gasesc altul care imi place mai mult. Actionez insa
intr-un grad cand dorinta nu mai este la nivelul stresant al evolutiei in care
eram ziua precedenta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu