Aparitia lui Liviu
Rebreanu in literatura inseamna un moment de raspantie. Analizand acest moment,
Tudor Vianu considera ca „rolul
samanatoristilor era incheiat, iar Delavrancea, Duliu Zamfirescu si Bratescu-Voinesti
isi dadusera masura lor… numai Sadoveanu ontinua sa creasca din fundamentele
asezate mai dinainte”.
Reprezentand
epicul pur, Liviu Rebreanu marcheaza o noua faza a realismului romanesc : „Niciodata realismul romanesc, inaintea lui
Rebreanu, nu infiripase o vziune a vietii mai sumbra, infruntand cu mai mult
curaj uratul si dezgustatorul, intocmai ca in varietatea mai noua a realismului
european, crudul naturalism francez su rus” (Tudor Vianu). Eugen Lovinescu
vorbeste de realisul dur din operalui Rebreanu, de originalitatea marilor sale
constructii epice, de obiectivitatea prozei.
Liviu
Rebreanu in operele sale creaza oameni vi, cu viata proprie, el se
apropiindu-se de misterul eternitatii .
Despre
stil „prefer sa fie expresia bolovanoasa
si sa spun intr-adevar ce vreau decat sa fie slefuit si neprecis. E mult mai
usor a scrie frumos decat exact” (Liviu Rebreanu). Atat Liviu Rebreanu cat
si C. Petrescu pot avea un stil caracterizat prin sobrietate, limpezime si
precizie, fiind considerati scriitori anticalofili (impotriva scrisului
infrumusetat).
„Realitatea pentru mine a fost un pretext pentru a-mi crea o alta
lume noua, cu legile ei, cu intamplarile ei” (Liviu Rebreanu).
„Pentru mine arta, zic arta si ma gandesc
mereu la literatura, inseamna cretie de oameni si viata. Astfel arta, intocmai
ca si creatia divina, devine cea mai minunata taina. Creand oameni vi, cu viata
proprie scriitorul se apropie de misterul eternitatii. Nu frumosul, o nascocire
omeneasca intereseaza in arta ci pulsatia viatii. Cand ai reusit sa inchizi in
cuvinte cateva clipe de viata adevarata, ai realizat o opera mai pretioasa
decat toate frazele frumoase din lume” (Liviu Rebreanu).
Primul roman
psihologic din literatura noastra este inspirat dintr-o intamplare reala. Emil
Rebreanu, nascut la 17 decembrie 1891, fratele scriitorului si subofiter in
armata austro-ungara, a fost spanzurat la Ghimes pe data de 14 mai 1917 cand
incerca sa dezerteze pe frontul romanesc. Dupa mai multe surse se pare ca Ilona
a existat in realitate, fiind iubita lui Emil. In 1920 Livu Rebreanu face o
calatorie la Ghimes si descopera mormantul fratelui sau. Astfel, aceasta
calatorie si o fotografie il determina sa scrie romanul de fata. Fotografia
respectiva, in care era reprezentata o padure de spanzurati in dosul frontului
austriac dinspre Italia a vazut-o in anul 1918 la un prieten cand mergea la o
conferinta de pace.
Apostol
Bologa,un tanar din Parva, de langa Nasaud, insufletit de aventuri romantice,
se inroleaza voluntar pe front, in timpul primului razboi mondial, pentru a-i
dovedi dragostea logodnicei sale, Marta, ca si el este capabil sa rivalizeze cu
ulanii maghiari, dupa care aleasa nimii sale se dadea in vant.
Pe frontul din
Galitia, el se acopera de bravura, fiind decorat si avansat la gradul de
locotenent. Este cooptat apoi de Curtea martiala, unde il condamna, cu toata
covingerea, la moarte, prin spanzuratoare, pe sublocotenentul ceh, Svoboda.
Dupa executie,
afla de la noul comandant de companie, capitanul Klapka, motivele pentru care
Svoboda incercase sa dezerteze. Din acest moment incepe sa aiba mustrari de
constiinta. Incercarea de a gasi noi argumente si justificari ii sporeste
nelinistea si obsesia vinovatiei devine chinuitoare.
Afland apoi ca
regimentul sau va fi trimis pe frontul romanesc, se hotaraste sa dezerteze,
este ranit si internat in spital. Indragostit de unguroaica Ilona, fiica
groparului Vidor, in casa caruia este incartiruit, Bologa rupe, in timpul
concediului de convalescenta logodna cu Marta.
La scurt timp
dupa reintoarcerea la unitate, este chemat din nou la Curtea martiala. Acum
urma sa fie judecati niste tarani, considerati spioni fiindca se ducea sa-si
munceasca ogoarele peste liniile interzise conventional de armata
austro-ungara. Bologa nu mai poate suporta gandul de a fi complice la
condamnarea unor oameni nevinovati si se hotaraste sa dezerteze. Este prins,
condamnati si spanzurat.
Structurala
compozitionala a cartii se conduce dupa liniile unei constructii clasice,
ascendente. Descrierea unei atmosfere cenusii a zilei de toamna deschide
simbolic drumul in constiinta lui Apostol Bologa. El cade spanzurat ca un
martir al neamului. Discursul epic se constituie pe schema unei obsesii,
alternand timpul cronologic cu timpul psihologic.
Monologul
interior si sondajul psihologic, realizat din perspectiva autoriala,
configureaza destinul tragic al eroului. Pasajele ce descriu atmosfera
dezolanta de pe front sau natura cenusie si mohorata dintr-o zi de toamna sunt
in concordanta cu lumea gandurilor si a trairii eroului, prefigurand destinul
sau tragic. Asemenea lui I.L.Caragiale, cum observa T.Vianu, Liviu Rebreanu
abordeaza notatia organica „regasind
procedeul, ii da o intrebuintare cu mult mai intinsa” („Apostol Bologa se
facu rosu de luare-aminte si privirea i se lipise pe fata comandantului. Isi
auzea bataile inimii ca niste ciocane…”).
Simetria
ansamblului epic din Padurea
spanzuratilor ca, de altfel, si din celelalte romane, dezvaluie vocatia
constructiilor monumentale. Imaginea spanzuratorii (element ce apare de 20 de ori
de-a lungul operei), cu care se deschide si se inchide romanul, sugereaza cele
mai inalte momente ale tragicului.
Cartea este calauzita de trei
principii:
Premisa: Apostol e cetatean, o
particica din Eul cel mare al statului, o rotita dintr-o masinarie mare; omul
nu e nimic, decat in functie de stat.
Termenul mediu: Apostol devine roman:
pe cand statul e ceva fictiv si intamplator, putand intruni oamnei straini la
suflet si aspiratii, neamul e o ixzolare de iubire, chiar instinctiva. Statul
nu cere iubire, ci numai devotament si disciplina omului; pe cand neamul
preupune o dragoste frateasca.
Concluzia: Apostol devine om: in sanul
neamului, individul isi regaseste Eul sau cel bun, in care salasluieste mila si
dragostea pentru toata omenirea. Numai intr-un eu constient poater trai iubirea
cea mare – universala – religia neamului.
Roman psihologic
Romanul
Padurea spanzuratilor este si o drama de constiinta a omului pus fata in
fata cu o istorie necrutatoare. Pe fundalul evenimentelor tragice din primul
razboi mondial, tanarul Apostol Bologa – roman din Transilvania integrata pe
atunci in Imperiul Austro-Ungar, traieste o experienta cu implicatii
existentiale; in limitele ei notiunile: viata,
moarte, iubire, datorie, Dumnezeu, suferinta si izbavire isi schmba
continutul.
Rebreanu isi
realizeaza eroul prezentandu-i viata la nivelul a doua timpuri:
- trecutul infatisat prin retrospectiva asupra copilariei si adolescentei personajului
- trecutul infatisat prin retrospectiva asupra copilariei si adolescentei personajului
- prezentul cuprinzand partea
ultima a vietii, aceea in care – mustrat launtric de partea de vina pe care o
avea in condamnarea lui Svoboda – Bologa se indreapta si el spre spanzuratoare.
Procesul
de constiinta al personajului incepe chiar in clipa executiei lui Svoboda, cand
Bologa „… simti limpede ca flacara din
ochii condamnatului i se prelingea in inima ca o imputare dureroasa”.
Ulterior, bravand din nevoia de a le demonstra celor din jur si mai ales siesi
justetea sentintei la care subscrisese, personajul confirma faptul ca
increderea i se clatina. De altfel, intalnireacu Klapka joaca un rol important
in evolutia sufleteasca a lui Bologa si dupa ce primul ii destainuise motivele
mutarii sale pe frontul rusesc, o „ura
noua, plamadita in sufletul lui pe nesmtite” il va face pe locotenentul
roman sa vada altfel razboiul: „.… il
incolti in minte o idee ca un carlig: ce cauta el aici?” Se contureaza inca
de pe acum, marea drama a lui Bologa: neconcordanta intre teoria sa despre
patrie si realitatea cruda a razboiului.
Adevarata
trezire a constiintei etnice a tanarului roman se petrece atunci cand este
instiintat ca peste cateva zile, divizia lui va fi mutata pe frontul din
Ardeal. Gandul dezertarii i se infiltreaza
in minte mai intai nebulos, ca o posibilitate, pentru a deveni o
hotarare atunci cand generalul ii refuza mutarea pe un alt front.
Dinamica
trairilor sufletesti ale eroului este urmarita si in timpul a doua evenimente-
cheie. Primul l-a constituit discutia cu un prizonier neamt adus la Lunca si
interogat Apostol Bologa serveste ca interpret, iar cuvintele prizonierului („dar romani ca dumneata…”) ii trezesc in
suflet nevoia adanca de disculpare. In aceste conditii, dezertarea constituie
una dintre formele posibile de izbavire, singura pe care o vede,
Al
doilea eveniment este convocarea lui Bologa la comandamentul diviziei, pentru a
face parte din curtea martiala ce urma sa condamne niste tarani acuzati de
spionaj. Drumul facut cu masina spre comandament constituie una dintre cele mai
bune pagini ale romanului; constiinta dilata ceea ce vede ochiul, incat cei
sapte tarani spanzurati sunt multiplicati la nesfarsit, iar drumul capata
proportii incredibile putin mai tarziu, coplesit de impresia asemanarii
spanzuratilor, „Apostol se cutremura (…)
si deodata isi zise: e Svoboda… privirea lui”. Ziua faustiana a lui Bologa
incepuse si, pentru a nu mai incheia un pact cu diavolul incearca sa dezerteze,
in aceeasi noapte, pe frontul romanesc, dar este prins, judecat si condamnat.
Autorul urmareste – cu o rara forta de penetratie psihologica ultimile ore ale existentei personajului:
invalmasirea gandurilor, renuntarea la aparare, drumul pana la locul executiei,
momentele in care condamnatul nu-si recunoaste propriul nume scris pe cruce,
pana la lumina apotetica din final, izbucnita din ochii lui Bologa, odata cu
primele raze ale soarelu, ca intr-o noua Geneza in care Omul este proiectat pe
fundalul Universului.
„Padurea spanzuratilor este construita in
intregime pe schema unei obsesii, dirijand destinul eroului din adancimile
subconstientului” (Tudor Vianu).
Obsesia
se instaleaza in inconstient odata cu asistarea la scena spanzuratorii lui
Svoboda: in momentul mortii, o lumina mare i se raspandeste pe figura si „cu privirea lucitoare, cu fata alba si
luminata, parea ca vrea sa vesteasca oamenilor o izbanda mare…”. Din acea
clipa, lui Bologa ii este sete de lumina, aceasta devine „glas” al neamului catre personajul care se indreapta ca un
halucinant. Ulterior, avand misiunea de a distruge un reflector din zona
inamicului, Bologa isi simtise sufletul sfasiat pentru ca pierduse „desmierdarea razelor tremuratoare”. Dupa
ce reflectorul este spart, imaginea luminii cotopind lucirea din ochii cehului
cu viziunea lui Dumnezeu, il ridica pe cel ucis la dimensiuni divine: „Si stralucirea i se parea cand ca privirea
lui Svoboda sub streang, cand ca vedenia pe care a avut-o in copilarie, la
biserica, in fata altarului, sfarsind rugaciunea catre Dumnezeu”.
Chemarea
neantului se mai aude o data in clipa sosirii la locul executiei sale cand,
ridicand ochii vede lucirea alba a spanzuratorii in care „se deslusea ceva straniu”.
Ca
si Dostoievski, Rebreanu analizeaza trairile sufletesti ale omului in clipa
trecerii in nefiinta; de data aceasta, sub lumina rasaritului catre care se
indreapta „insetati” ochii
condamnatului, el devine un nou Crucificat, dobandind iertarea.
– Caracterizarea personajului
protagonist –
APOSTOL BOLOGA
Prin romanul „Padurea spanzuratilor”
se face un pas remarcabil in directia modernizarii romanului psihologic. Drama
lui Apostol Bologa este declansata de criza psihologica, personajul apare ca
subiect traitor si observator al propriilor stari de constiinta si
subconstiinta obsesiva. Eroul isi traieste emotiile, sentimentele,
incertitudinile, surescitarile – dar tot el observa aceste procese si amnifestari, le verbalizeaza printr-o
aotoanaliza psihologica (parca dialogata, uneori monologata). „Viziunea
impreuna cu” este moderna, fiindca naratorul stie, cat personajele sale. De
asemenea, mai multe aspecte ale aceluiasi eveniment sunt surprinse din unghiuri
diferite, percepute de personaje diferite intro „viziune stereoscopica”
(dezbaterile de la popota). Timpul povestirii realizeaza o deplina sinteza a
timpului obiectiv, al evenimentelor in succesiunea lor – si a timpului
subiectiv al personajului, traitor, ce se introspecteaza; al celui care este si
sub imperiul memoriei involuntare (insertia in naratiune a rememorari de catre
Apostol Bologa a anilor din copilarie si ai celor de adolescenta, precum si al
altor evenimente mai apropiate). „Rebreanu
este un analist al starilor de subconstienta, al invalmaselilor de ganduri, al
obsesiilor tiranice” ( Tudor
Vianu).
Modernitatea lui Rebreanu consta in
analiza unor viziuni profunde si complicate ale adancurilor opace si greu
sondabile ale sufletului. Subiectivitatea domina intreaga structura epica
organizata metodic si intr-o modalitate sferoida (sustinand filozofia stranie –
mecanico-tragica a rotirii destinelor. Realismul personajului este impus in
planul obiectiv al evenimentelor, dar mai ales in planul subiectiv al obsesiei
devastatoare, pana la purificare, deprindere de contingent si spiritualizare.
Apostol Bologa, ca personaj literar
este conceput de Rebreanu in cea mai moderna viziune, corelata cu cea a
romanului european. Prin psihanaliza a impus o imagine, in straturi suprapuse,
a psihicului individual spre forme psihice colective (cele trei straturi
„sinele”, „eul” si „supraeul”). Psihanaliza sa preocupat de energiile ce zac in
stratul din afund si de modul cum instantele superioare le cenzureaza si le
convertesc.
Criza sufleteasca a lui Apostol Bologa incepe de cand
asista la executia unui camarad ceh care a dezertat. Ca membru al Curtii
martiale, el a luat parte la condamnarea sublocotenentului Svoboda. Nelinistea,
agitatia lui Bologa izbucnesc din nevoia de certitudine ca pedeapsa fusese cuvenita. In timpul
executiei nu-si poate domina emotia, aude in jurul lui soldatii gemand de mila,
iar pe el il auzim rostind ca o justficare: „pedeapsa… crima… legea…”. Imaginea
spanzuratorii si a ochilor celui condamnat il obsedeaza de acum inainte pe
erou. Contrapunctic dialogul releveaza convingerile, conceptiile cu privire la
conflagratie: „Razboiul m-a smuls din mijlocul cartilor, de la universitate
(…) Dar m-am dezmeticit repede si mi-am dat seama ca razboiul e adevaratul generator de energii!” (Apostol), „Si eu care credeam ca razboiul e un ucigator de energi” (Klapka).
(…) Dar m-am dezmeticit repede si mi-am dat seama ca razboiul e adevaratul generator de energii!” (Apostol), „Si eu care credeam ca razboiul e un ucigator de energi” (Klapka).
Analiza psihologica si intrspectia
releveaza starile subiective ale personajului; el simte „gatul ii era uscat si
amar iar inima i se framanta intr-o emotie aproape dureroasa”, „Apostol bologa
se facu rosu de luare-aminte (cand aude sentinta citinduse) si privirea i se
lipise intarata”, „mai pe urma insa simti ca flacara din ochii condamnatului i
se prelinge in inima ca o imputare dureroasa”, „incearca sa intoarca capul si
sa se uite aiurea, dar ochii omului osandit parca il fascinasera cu privirea
lui dispretuitoare de moarte si infrumusetata de o dragoste uriasa”. Mutatiile
psihologice notate minutios marcheaza tensiunea launtrica, el simte „un frig
dureros care ii cutreiera inima”, incat sopteste „cu un scancet bolnav” – „ce
intuneric, Doamne, ce intuneric s-a lasat pe pamant…”.
Prada nelinistior, devorat d
intrebari, de incertitudini, ajuns acasa, incearca zadarnic a se linisti,
gandurile se napustira asupra lui din toate ascunzisurile crierului, ca niste
pasari hraparete, si in urechi rasuna cantecul ordonantei care trezi in suflet amintiri de acasa, de la
Parva de pe Valea Somesului.
Astfel, prin tehnica retrospectivei
biografice, patrundem in universul subiectiv al personajului, lui i se perinda
in minte imagini si imagini copilaria in opulenta, dragoste si regiozitate,
crize extatice, mama fiinta evavioasa, tatal – fiu de memorandist, care i-a
oferit lectii de morala, convingeri absolute. Vocea tatalui jalonase drumurile
vietii lui Apostol, inca din pragul adolescentei: „sa nazuiesti mereu a dobandi
stima oamenilor, si mai ales pe a ta insuti. De aceea, sufletul tau sa fie
ntotdeauna ca gandul, gandul cu vorba si vorba cu fapta, caci numai astfel vei
obtine un echilibru statornic intre lumea ta si lumea din afara! Ca barbat
sa-ti faci datoria si sa nu uiti niciodat ca esti roman!” La universitate,
studiind filozofia, profesorului i se parea ca Apostol si-a pierdut credinta in
Dumnezeu si cauta „un adevarat absolut”. Ii reapare in minte chipul
Martei,logodnica cea care cochetase cu un ofiter ungur „tantos si increzut”,
precum si hotararea sa „sa lupte si s-o recucereasca definitiv”; a urmat doua
luni de scoala de artilerie, a fost numit ofiter, apoi ranit usor, iar a doua
oara ranirea a fost mai grea, decorarea de trei ori, inaintarea la gradul de
locotenent, toate in decursul celor doi ani, „pe urma Curtea martiala”, „pe
urma a venit spanzuratoarea si ochii condamnatului si doina ordonantei, care nu
mai inceteaza de loc ca o mustrare…” (toate se deruleaza in memoria afectiva a
personajului literar).
Apostol
Bologa crezuse ca are in constiinta sa edificii puternice, notiuni morale
statornice in convingeri si atitudini cu privire la: stat, patrie, datorie,
neam, etc. – insa in contact cu realitatea vietii, cu o noua experienta, aceste
asa zise valori morale prind un alt continut. De aici, amplificarea
incertitudinilor si zbuciumul imens il vor impinge la fapte decisive. Eroul
este asaltat de impulsuri, de pareri diferite, la popota se intretaie concepte:
„aparam patria, mostenirea stramoseasca” (ungurul Varga), „patria noastra e
moarte” (Bologa), „Internationala crimei” este actiunea statului austr-ungar,
„iubirea voastra ne hraneste cu gloante sau spanzuratori”, „Svoboda a incercat
sa se smulga din murdarie, pe cand noi ne balacim mereu…” (Gross).
Capitanul Klapka, mult si greu
incercat in unele infruntari ale vietii, traieste o mare drama, el se va
confesa lui Apostol, motivand ca i-a vazut lacrimile in timpul executiei
„lacrimile acelea ti-au dezvaluit sufletul”, il socoteste „frate de suferinta”.
Romancierul foloseste tehnica
insertiei in naratiune a altei povestiri – relatate de Klapka de pe frontul italian, intr-un spectru
terifiant, macabru si acuzator: „in fiecare copac atarnau oamenii, agatati de
crengi, cu capetele goale si cu tablite de gat pe care scria „tradatori de
patrie” in trei limbi, atunci cu groaza si-a zis „Asta-i padurea
spanzuratilor”. Drama launtrica releva contrarietat „n-am plans”, „m-am
bucurat… ca traiesc, c-am scapat de padurea spanzuratilor”. Amandoi primisera
stupida misiune de a distruge reflectorul rusesc.xand fapta e savarsita,
Cervenco il apostrofeaza: „Ati ucis lumina, Bologa!”.
Propus pentru medalia de aur in urma
distrugerii reflectorului, ii cere generalului Karg sa nu fie trimis pe frontul
din Ardeal, ci sa ramana pe loc sau sa mearga pe frontul italian. Reactia
generalului este violenta cand isi da seama de conceptia lui Apostol Bologa –
„Dumneata faci deosebire intre dusmanii patriei”, „… glonte, nu medalie!…”
Apostol nu avea o limpezime a constiintei asupra razboiului, asupra statului
multinational, masina de razboi infernala. Socoteste ca numai dezertarea l-ar
izbavi. Fire sovaielnica, o reneaga pe Marta fiindca comunica si simpatizeaza
pe un ofiter ungur, dar el apoi se indragosteste de fiica groparului Vidor. Din
aceasta iubire parca se purifica, avand revelatia unei lumini interioare.
Incercand sa dezerteze, este prins, inchis si condamnat la moarte prin
spanzuratoare (motivul rotirii tragice a destinelor si motivul judecatorului
vinovat de la inceput alterneaza acum cu motivul vinovatului fara vina). Cand
Ilona apare in mintea lui, eroul traieste o stare de elevatie, de detasare si
spiritualizare prin iubire: „indata simti o caldura binefacatoare, ca si cum
chipul ei i-ar fi umplut inima de o iubire vie, ca o lumina uriasa in care se
cuprindeau toti oamenii din toata lumea. Klapka incearca sa-i angajeze vointa
de a trai, aparandu-si cauza, dar Apostol refuza: „Acum mi-e sufletul linistit…
De ce sa reincep chinurile?… Nu mai vreau nimic. Iubirea imi ajunge (…) Cine o
simte traieste in eternitate…”.
Desfacerea
de sine este o traire unica, dupa ce vazuse pamantul, groapa, preotul,
cosciugul, observa si „crucea mare de lemn pe care scria: „Apostol Bologa…”
Numele i se parea strain si se intreba aproape suparat: „Oare cine sa fie
Apostol Bologa?” In semn de solidaritate umana, groparul Vidor il saruta, iar
Klapka plangea „se batea cu pumnii in piept”, „atunci Bologa fu impresurat de
un val de iubire izvorata parca din rarunchii pamantului (…)Pamantul i se
smulse de sub picioare, isi simttrupul atarnand ca opovara. Privirile parca ii
zburau nerabdatoare, spre stralucirea cereasca”, in urechi i se stingea glasul
preotului ”Primeste, Doamne, sufletul robului tau Apostol… Apostol… Apostol”.
Drama eroului a izvorat din „nevoia de optiune personala si neputinta de a
rezista unor imperative exterioare constiintei”.
Marele romancier a creat uncaz de
constiinta dand sensuri noi si deschidere spre pluralitatea de semnificatii.
Sfarsitul imanent genereaza reactii diverse: revolta transpusa in mit, in
revolta fatisa fiind sentimentul relativitatii generale sau poate, constatarea
unui absurd insurmontabil.
Padurea
spanzuratilor
de Liviu Rebreanu
Tema războiului, prin bogatul ei material de
viaţă, cu nesfârşitele implicaţii de ordin sufletesc şi social, prin ceea ce
reprezintă ca dramatică încleştare de forţe, a atras în chip deosebit
preocupările artistice ale lui Rebreanu atât în nuvelă cât şi în roman.
Momentul suprem obţinut de scriitor în această direcţie este romanul Pădurea
spânzuraţilor.
Tema
romanului a fost experimentată de Rebreanu iniţial pe spaţiul mai restrâns, mai
uşor de stăpânit, al unei nuvele: Catastrofa.
Geneza
romanului se poate reconstitui cu precizie după destăinuirile directe ale
scriitorului, reluate şi de alţi membri ai familiei, între care de către soţia
sa Fanny Rebreanu. Un prim strat genetic îl constituie impresia profundă lăsată
asupra scriitorului de ororile războiului pe diferite câmpuri de luptă şi mai
ales de uciderea în masă prin spânzurătoare a unor ostaşi cehi, scenă
înregistrată pe o fotografie care i-a căzut în mână. Manuscrisele sale
păstrează câteva schiţe, inclusiv planul acestei întâi faze, în care eroul
reprezentativ se numea Virgil Bologa. Cel de-al doilea strat formativ l-a
constituit vestea execuţiei fratelui său Emil de către austro-ungari şi
dezvăluirea până în amănunt, prin cercetări la faţa locului, a felului în care
s-a întâmplat tragicul eveniment.
Al
treilea strat formativ l-a constituit încercările de viaţă prin care a trecut
scriitorul în timpul războiului şi cărora le-a dat expresie directă, poate prea
directă, în paginile nuvelei Calvarul.
Cât
despre modelele artistice care au luminat efortul său creator, sugerându-i
tehnica şi procedeele de investigaţie psihologică, fundamental este Dostoevski
din care Rebreanu a şi tradus.
Subiectul:
Aşadar
romanul Pădurea spânzuraţilor prezintă drama românului transilvănean înrolat în
armata imperiului austro-ungar, asemănătoare cu drama altor naţionalităţi
subjugate în aceea odioasă "închisoare a popoarelor".
romanul
Pădurea spânzuraţilor, publicat în 1922.
Mijlocul
prin care se accentua, drama era războiul imperialist, în care au fost atraşi
sau obligaţi să participe ofiţeri şi soldaţi din diferite naţionalităţi.
pentru
Apostol Bologa, eroul din Pădurea spânzuraţilor, războiul nu putea fi înţeles,
sub aspectele sale cauzale, din pricina efectului negativ al educaţiei. Apostol
Bologa primise o educaţie rigidă, cu caracter religios, dar şi de valoare etică
pe care adolescentul nu putea s-o reţină corespunzător, deşi amintirea ideilor
persistă în conştiinţa lui.
Fire
sensibilă şi meditativă, Apostol a suferit încă din copilărie accesele unor
"crize de misticism". Având un fond cinstit, pasionat de aflarea
adevărului şi de săvârşirea dreptăţii, Apostol are la un moment dat convingerea
că naţiunile - căutate - adevărul, dreptatea şi scopul vieţii - ar fi
sintetizate în noţiunea de datorie faţă de stat. Dar statul era austro-ungar şi
Apostol era ...român.
Interesele
statului nu coincideau cu interesele de cucerire a independenţei, spre care
aspirau popoarele subjugate. Acest aspect politico-social nu a fost luat în
consideraţie de Apostol Bologa când s-a dus la război, voluntar. Gestul lui
Apostol este prezentat de autor ca un act al cutezanţei tinereşti, ca o
înfruntare a logodnicei, Marta, orbită de uniformele ofiţerilor unguri, ca un
pas în sfera voluntarismului, ca un aparent spirit de decizie matură. Cu
conştiinţa datoriei şi a obligaţiilor ce-i revin în faţa legilor civile ale
statului unit-naţional în care trăieşte, A. Bologa obţine decoraţii pe frontul
din Galiţia şi Italia şi încearcă un sentiment de mândrie, când este numit în
completul de judecată al unui tribunal militar. Condamnarea cehului Svoboda
pentru că încercase să dezerteze la inamic, i se pare un act de dreptate. A.
Bologa supraveghează el însuşi executarea pedepsei capitale mustrări de
conştiinţă nu are, deocamdată, dar eroul îşi aminteşte de cazul Svoboda şi de
pădurile de spânzuraţi despre care-i vorbise căpitanul Klapka. Când află că
regimentul său va fi dislocat, să întărească frontul din Transilvania,
împotriva românilor, ştirea îl zdruncină, şi-l descumpăneşte. Ar fi voit să
rămână unde este, dar n-a obţinut încuviinţarea. Acum eşafodajul pe care şi-a
clădit "convingerile" sale se clatină din ce în ce mai mult, justeţea
lor, viaţa i-o arată brutal ca nulă şi inumană. Dar nici în acele momente
Bologa nu a înţeles monstruozitatea războiului imperialist şi actul odios al
ordinului habsburgic, care pune faţă în faţă pe fronturi duşmane fii ai
aceluiaşi popor.
În
dilemă, deci încearcă să dezerteze pe frontul rusesc. Rănit, a fost mutat curând la o
coloană de muniţii, unde Bologa credea că nu luptă direct pe front, din coloana
lui alimenta frontul cu arma ucigaşă, aruncată zilnic în liniile româneşti.
Intr-o criză de naţionalism, el se desparte de logodnica lui, Marta, pentru că
aceasta a cochetat cu un ofiţer maghiar, dar curând se logodeşte cu unguroaica
Ilona, fiica unui ţăran. In purtările lui, în aparenţă contradictorii, se simte
tendinţa nelămurită de a rupe cu trecutul şi de a afla o nouă cale, care să
scape de şovăiri şi inconsecvente. Adăpostul înşelător pe care socotea că l-a
aflat înapoia frontului e sfărâmat brusc: Bologa e numit judecător la curtea
marţială şi e obligat să judece nişte ţărani români din zona frontului, sub
acuzaţia de fraternizare cu inamicul. Acum începe o grea confruntare între
sentimentul datoriei faţă de ordinea de stat şi sentimentul datoriei faţă de
neamul, de poporul din care făcea parte încă înainte de a deveni ofiţer.
Conştiinţa datoriei faţă de popor învinge, determinându-l pe Bologa să încerce
trecerea la români, pentru a ieşi din dilemă. Dar planul său nu izbuteşte, este
prins şi condamnat la moarte prin spânzurătoare, aşa cum el însuşi condamnase
anterior pe alţii, pentru aceeaşi faptă.
Romanul
Pădurea spânzuraţilor înfăţişează războiul ca o absurditate sângeroasă,
condamnat deopotrivă atât de ţăranii români în spatele frontului cât şi de cei
care luptau pe front, indiferent de naţionalitate. Ţăranii şi soldaţii români
sau maghiari nutresc aceeaşi ură faţă de război, faţă de propaganda şovină, ce
n-a influenţat pe soldaţi, pe oamenii din popor.
Cauza
dramei lui Apostol Bologa este obiectivă, deci, şi ea este justificată
psihologic, prin comportamentul eroului, ea devine şi o problemă de psihologie
socială. Moartea devine astfel o izbăvire, căci absoarbă eroul de orice
posibilă mustrare de conştiinţă şi de aceea A. Bologa o aşteaptă cu seninătate.
Pădurea
spanzuratilor
de Liviu Rebreanu
(comentariu)
Liviu Rebreanu a scris acest roman in amintirea fratelui sau, Emil,
executat de austro-unguri pe frontul romanesc in anul 1917.
Bologa e fiul unui semnatar al Memorandului, azvarlit in inchisoare
pentru atitudinea lui darza in problema nationala. Cu preocupari filozofice
idealiste, predispus la crize mistice de o educatie religioasa, in vesnic duel
cu divinitatea pe care, intocmai ca misticii, cand o detesta, cand o iubeste
pasionat, Bologa duce o viata stearsa, la Parva, o comuna din Ardeal. Pe front
ajunge mai degraba dintr-o ambitie juvenila de a face pe viteazul in fata
Martei, logodnica sa, fiinta usuratica, vioaie, cocheta, fermecata de uniformele
ulanilor.
Bologa e omul „datoriei”. Unic fiu al unor burghezi avuti, el considera
„datoria”, adica respectul ordinelor si legilor statului austro-ungar, o
chezasie a propriei sale linisti sufletesti, si „filozofia” sa religioasa se
impa ca foarte bine cu aceste conceptii sociale. De aceea, luptator pe diferite
fronturi: in Galitia, Italia, etc., se comporta vitejeste, capata decoratii, e
citat pentru bravura si se simte mandru ca face parte din tribunalul militar
care-l osandeste la spanzuratoare pe cehul Swoboda, ofiter al armatei
austro-ungare, dezertor la inamic, descoperit in timpul fugii.
Bologa considera actul cehului o crima si supraveghează personal
executia, ba chiar incearca trainicia streangului cu propria-i mana. O discutie
la cantina, unde i-au parte cehi, polonezi, ruteni, ii zdruncina insa siguranta
morala. In timp ce Swoboda lupta pe front, acasa tatal sau fusese spanzurat sub
o invinuire oarecare. Capitanul Klapka, ceh si el, ii povesteste lui bologa
despre padurile cu spanzurati, care se astern de-a lungul frontului. Eroul afla
intre timp ca regimentul sau va trece in Ardeal. Stirea ii produce oroare.
Incearca sa obtina ramanerea pe loc, nu reuseste si se hotareste sa dezerteze.
In locul sigurantei de la inceput si-a facut loc o imensa spaima. Bologa incepe
sa socoteasca o crima monstruasa participarea sa la razboi. Imaginea cehului
spanzurat il obsedeaza. Exaltarea sa mistica se transforma intr-o criza
nationalista. Rupe logodna cu Marta Domsa, numai pentru ca fata vorbise ungureste
cu un ofiter de honvezi, dar in acelasi timp se logodeste cu Ilona Vidor, o
tarancuta maghiara, fata gospodarului din satul unde regimentul sau poposise.
Bologa incercase intai sa dezerteze pe frontul rusesc, cand aflase stirea ca
regimentul sau va pleca in Ardeal. Fusese ranit si silit sa-si amane hotararea.
Ajuns pe front si fiind folosit la munca de cancelarie, situatia nu i se pare
inca disperata. Cand e numit insa in tribunalul militar instituit in vederea
judecati tarnilor romani localnici, invinuiti de fraternizare cu inamicul,
Bologa porneste catre linile romanesti ca un halucinat. E prins si condamnat la
spanzuratoare.
Cum
se vede, romanul, in acelasi spirit cu nuvelele, are meritul de a suscita un
complex de probleme interesante. Se creeaza prin acumularea unor amanunte
variate, foarte sugestive, impresia de cruzime si monstruzitate proprie
razboiului imperialist si felului cum se pricep sa-l duca statele burgheze.
Cancelariile de pe front functioneaza ca niste mecanisme perfecte, in sensul ca-si
indeplinesc cu o oarba indiferenta rosturile criminale. Soldatii, ofiterii sunt
numere, nume. „Datoria” e ceva care prinde fiinta, fara sa stie prea bine pe ce
baza materiala sau morala e cladita.
Batosul general Karg tipa, se face vanat cand Bologa ii spune ca e roman si
cere sa nu fie trimis pe frontul din Ardeal. La fel Bologa vorbeste la inceput
cam tot asa cu Klapka. Infumuratul Varga, elegantul ofiter de cavalerie,
foloseste un ton similar in care se amesteca inocenta ca cinismul.
Romancierul lumineaza absurditatea luptei in care sunt azvarliti
oamenii, nedreptatea tipatoare pentru care sunt ucisi. Dar Rebreanu reuseste sa
mearga mai departe. In roman se arata ca „datoria” aceasta nu e decat apararea
unui confort, a unui privilegiu de clasa. Toti cei care vorbesc in carte de
„datorie” sunt ofiteri, oameni mai mult sau mai putin bine situati, indivizi pe
care asuprirea nationala ii loveste, dar intr-o masura mult mai mica, datorita
avantajoasei pozitii sociale. Klapka isi apara caminul sau, nevasta, copiii cu
un egoism salbatic. El marturiseste ca ar merge pana la ultima treapta a
umilintei ca sa-si conserve viata si situatia. La fel procedeaza si ceilalti.
Chiar Bologa, atat timp cat persecutia nationala nu-l loveste direct, e gata sa
masacreze cu seninatate rusi, polonezi sau cehi. Individualismul burghez
tasneste aica la suprafata: Bologa renunta chiar la proiectul de dezertare
atunci cand nu i se cere personal sa participe la batalie, desi munca pe care o
face constituie o contributie directa la lupta impotriva natiunii sale.
Palagiesu, renegatul de la Padina, l-ar trimite si pe taica-su la spanzuratoare
ca sa nu calce cumva legile autoritatilor imparatesti. Si preotul Constantin,
colegul de liceu al lui Bologa, se leapada inspaimantat de prietenul sau cand
aude ca e vorba sa transmita un mesaj catre doamna Bologa, dupa dezertare.
Preotul isi ocroteste cu furie caminul propriu, tanara nevasta, mica pace
personala. Rebreanu izbuteste sa arate in Padurea
spanzuratilor fata adevaraya a burgheziei in lupta pentru eliberarea
nationala. Prapastia intre realitate si ceea ce au devenit in gura burgheziei,
notiuile de patrie, onoare, datorie este ilustrata dramatic si reuseste sa
dezvaluie impasul moral al unor personaje interesante prinse in momente semnificative.
Fara sa prezinte efectiv inclestarea frontului, Rebreanu reliefeaza un tablou
foarte pregnant al razboiului, cu atmosfera apasatoare a complicitatii la
imensa crima colectiva, cu obsesiva prezenta a mizeriei, suferintei si mortii.
Un
peisaj dezolant de toamna mohorata, cer rece, sever, peste o campie neagra cu
zarea pacloasa, punctata ici-acolo de arbori desfrunziti si de silueta sinistra
a sarmelor ghimpate, deschide romanul, picurand in suflet spaima si deznadejde.
Un intuneric greu, material, se lasa peste scena executiei.
Bine
prinsa e abrutizarea pe care o creeaza obisnuinta cu ideea mortii. Oamenii
capata gesturi masinale, limitate doar la necesitatile unei existente
vegetative. Linistea e insa numai aparenta pentru ca in fundul sufletului
staruie o agitatie chinuitoare.
Sub
streang, Bologa inregistreaza, cu un sentiment de instrainare pe care-l da
prabusirea completa a oricarei sperante, semnele apropiatului sau sfarsit.
Padurea spanzuratilor e scrisa fara urma
de sovinism, cu multa intelegre a dureroasei dileme in care sunt azvarliti
eroii.
Totusi Rebreanu reduce analiza la problematica lui Bologa si a celor de
o seama cu el, a oamenilor carora pozitia avantajoasa sociala le dicta
sentimentul datoriei, al respectului fata de statul burghez. In discutie nu
patrund si gandurile marii majoritati a soldatilor, muncitori si tarani, pe
umerii carora apasa mai ales greul razboiului imperialist. Acestia puneau cu
totul altfel problema. Nici o „datorie” nu-i lega de statul care-i oprima pe
toate caile. Asuprirea sociala se
impletea pentru ei cu cea nationala si oamenii nu vedeau nici un motiv pentru
care si-ar ucise fratii, dar nici pentru care ar ucide alti muncitori si tarani cehi, ruteni sau polonezi. Or, in constiinta
acestor milioane de exploatati se afla dezlegarea dramei razboiului, dezlegarea
problemelor care-l chinuiau pe Bologa, pe Klapka sau pe Cervenco, intrucat dupa
doborarea ezploatatorilor nu mai exista nici un motiv de invrajbire a
natiunilor, una impotriva celeilalte.
Prin
calitatile ei, Padurea
spanzuratilor a fost socotita, nu
fara dreptate, una din marturiile cele mai zguduitoare aduse din experienta
primului razboi mondial. Alaturi de Strada
Lapusneanu a lui M. Sadoveanu, de Ultima
noapte de dragoste, intaia noapte de razboi a lui Camil Petrescu, de Intunecare, romanul lui Cezar Petrescu
si Balaurul, cartea Hortensiei
Papadat-Bengescu, romanul lui Rebreanu inregistra sentimentul de oroare
intiparit in constiinta unei generatii de scriitori care traisera grozavia razboiului
imperialist.
Pădurea spânzuraţilor
de Liviu Rebreanu
Geneza
romanului se poate reconstitui cu precizie după destăinuirile directe ale
scriitorului, reluate şi de alţi membri ai familiei. Un prim strat genetic îl
constituie impresia profundă lăsată asupra scriitorului ororile războiului pe
diferite câmpuri de luptă şi mai ales de uciderea în masă prin spânzurătoare a
unor ostaşi cehi în dosul frontului austriac dinspre Italia, scenă înregistrată
pe o fotografie, pe care a văzut-o în anul 1918 la un prieten când mergea la o
conferinţa de pace. Manuscrisele sale păstrează câteva schiţe, inclusiv planul
acestei întâi faze, în care eroul reprezentativ se numea Virgil Bologa. Cel
de-al doilea strat formativ l-a constituit vestea că Emil Rebreanu, fratele
scriitorului şi subofiţer în armata austro-ungară, a fost spânzurat la Ghimes
pe data de 14 mai 1917 când încerca să dezerteze pe frontul românesc. După mai
multe surse se pare că Ilona a existat în realitate, fiind iubita lui Emil. In
1920 Livu Rebreanu face o călătorie la Ghimes si descoperă mormântul fratelui
şi dezvăluie până în amănunt, prin cercetări la faţa locului, a felului în care
s-a întâmplat tragicul eveniment. Al treilea strat formativ l-a constituit
încercările de viaţă prin care a trecut scriitorul în timpul războiului şi
cărora le-a dat expresie directă.
Romanul urmăreşte destinul
personajului Apostol Bologa. Acţiunea este fixată în timpul primului război
mondial, care pentru români a fost şi un război de întregire a neamului, deoarece
în urma acestui eveniment, Transilvania a fost eliberată de sub dominaţia
austro-ungară şi s-a constituit România Mare. Povestea personajului principal
este în directă legătură cu sensul acestui moment istoric.
Cartea I: Un peisaj dezolant de toamnă mohorată, cer rece, sever, peste o câmpie neagră cu zarea pâcloasă, punctată ici-colo de arbori desfrunziţi şi de silueta sinistră a sârmelor ghimpate deschide romanul, picurând în suflet spaimă şi deznădejde. În acest decor au loc ultimele preparative pentru executarea prin ştreang a cehului Svoboda, ofiţer al armatei austro-ungare, descoperit în timpul dezertării la inamic. Apostol Bologa supraveghează personal pregătirile, ba chiar încearca trăinicia ştreangului cu propria-i mâna. El condamnă cu violenţă trădarea ofiţerului, care refuză să lupte împotriva poporului său şi pare hotărât să-şi facă datoria de ofiţer austriac până la capăt. Bologa are sentimentul clar al datoriei împlinite, deoarece făcuse parte din Curtea Marţială. În timpul execuţiei însa nu-şi poate domina emoţia, auzind în jurul lui soldaţii gemând de milă. Apoi află de la noul comandant de companie, căpitanul Klapka, motivele pentru care Svoboda încercase să dezerteze. Din acest moment începe să aibă mustrări de conştiinţă. Încercarea de a găsi noi argumente şi justificări îi sporeşte neliniştea şi obsesia vinovăţiei devine chinuitoare, imaginea spânzurătorii şi a condamnatului devenind de acum înainte o obsesie pentru erou.
Pradă neliniştior, devorat de întrebări, de
incertitudini, ajuns acasă, Apostol încearca zadarnic să se liniştească;
gândurile se năpustesc asupra lui din toate ascunzişurile creierului şi în
urechile sale răsună cântecul ordonanţei Petre, care îi trezeşte în suflet amintiri de acasă, de la
Parva de pe Valea Someşului. Astfel, ca într-o retrospectivă cinematografică
vizual-dinamică, se derulează selectiv pelicula vieţii şi antecedentele
psihice, sociale, naţionale, spirituale şi educative ale lui Apostol Bologa,
care vor explica la mari intervale de timp comportamentul său: Apostol Bologa
provine dintr-o familie de intelectuali ardeleni şi este crescut în respectul
pentru valorile morale şi religioase. Tatăl sau, Iosif Bologa, este avocat şi
are puternice sentimente naţionale; este chiar închis timp de doi ani, pentru
că susţine Memorandumul din 1892 – important act de emancipare naţională. Mama
lui Apostol, Maria Bologa, este fiica unui medic şi este şi ea crescută într-o
bună tradiţie culturală şi religioasă. Ajuns la vârsta marilor elanuri,
preocupat de sensul fiinţei, ajunge să studieze filozofia într-un colegiu din
Budapesta. La moartea tatălui său trăieste o criză mistică specifică
adolescenţei, pierzând credinţa în Dumnezeu. Se logodeşte cu Marta, fire
uşuratică, vioaie şi cochetă, dupa care se înroleaza voluntar pe front pentru
a-i dovedi ei că şi el este capabil să rivalizeze cu ofiţerii maghiari, dupa
care aleasa inimii sale se dădea în vânt. Suflet curat şi caracter moral, el
îşi respectă calitatea de ofiţer. Luptător pe diferite fronturi: în Galiţia,
Italia, etc., se comportă vitejeşte, capătă decoraţii şi e citat pentru
bravură. Toate acestea se derulează în memoria afectivă a personajului.
Bologa este trezit din visul lui de către Petre,
care îl anunţă că este ora mesei. Discuţia de la cantină despre demnitatea
celui condamnat, la care participă cehi, polonezi şi ruteni, privirile
reprobatoare pe care i le aruncă ceilalţi, strecoară în sufletul lui Bologa un
vag sentiment de vinovăţie. Simte nevoia să se explice în faţa cuiva, vrea să
capete încuviinţarea că într-adevăr ofiţerul ceh, pe care l-a condamnat la
moarte, era vinovat. Tensiunea eroului creşte, iar când Klapka, ceh şi el, îi
povesteşte despre pădurea de ai cărei copaci erau spânzuraţi sute de dezertori,
Apostol e cuprins de o nouă ură, care se plămândeşte în sufletul lui pe nesimţite.
Eroul află apoi că regimentul său va trece pe frontul din Ardeal. Ştirea îi
produce oroare. El realizează că luptă împotriva celor de un sânge cu el,
întrucât românii din Regat se aflau de cealată parte a baricadei. Trăirile lui
sunt contradictorii: când distruge reflectorul ruşilor, aliaţi ai armatei
româneşti, mai păstrează ceva din beatitudinea de erou, dar e învăluit totodată
de vinovăţie. Propus pentru medalia de aur în urma acestei întâmplări, îi cere
generalului Karg să nu fie trimis pe frontul din Ardeal, ci să rămână pe loc
sau să meargă pe frontul italian. Reacţia generalului este violentă când îşi dă
seama de concepţia lui Apostol, refuzându-l. Nevăzând alt mijloc de scăpare, se
hotărăşte să dezerteze. Chiar în noaptea în care plănuieşte să treacă de partea
ruşilor, aceştia atacă austriecii, iar Bologa este rănit şi internat în spital.
Cartea aII-a debutează cu prezentarea unei camere de spital în
care se află Apostol Bologa, după patru luni de boală, alături de locotenentul
de huzari Varga. Apostol este grav rănit la plămânul drept; fiind oprit din
această pricină să vorbească, se obişnuieşte cu tăcerea. Gândurile i se
ordonează, ajunge să fie mulţumit de soarta sa: de ce ar fi dezertat la rusi,
când i se oferea ocazia să treacă la români? Prezenţa lui Varga, cu care fusese
odinioară prieten, îl irită. Medicul îi anunţa că nu vor primi concediu de
convalescenţa, ci vor fi trimişi direct la unitate, fapt care nu îl indispune
pe Apostol, spre supărarea lui Varga.
În tren, în drum spre Ardeal, Apostol are o
discuţie aprinsă cu Varga, prin care îi dă de înţeles intenţia sa de a dezerta;
atitudinea locotenentului si comportamentul său îl înfurie pe Varga, care
pentru un moment se gândeşte să îl denunţe, dar în cele din urmă renunţă la
această idee. Tot în tren îşi regăseşte un vechi prieten din liceu, pe preotul
Constantin Boteanu.
Ajungând pe frontul
românesc, la Lunca, Bologa este mutat la o coloană de muniţii şi locuieşte în
casa groparului Vidor, unde o cunoaşte pe fiica acestuia, Ilona, pe care o îndrăgeşte.
Discuţia cu un prizonier român adus la Lunca, care îi face reproşuri, pentru că
luptă alături de austrieci, îi trezeşte în suflet nevoia adâncă de disculpare.
Pentru Bologa nu mai există doar remuşcarea de a se fi înrolat într-o armată
opresivă, de a se fi angajat într-o luptă care nu era a sa, ci intervine gândul
cumplit de a nu fi făcut nimic să-şi apere fraţii de sânge. In aceste condiţii,
dezertarea constituie una dintre formele posibile de izbăvire, singura pe care
o are în vedere, fapt pe care îl destăinuie căpitanului Klapka şi preotului
Boteanu. În aceeaşi noapte însa locotenentul se îmbolnaveşte din nou, fiind
trimis în concediu acasa, la Parva. În locul siguranţei de la început îşi face
loc o imensă spaimă. Eşafodajul pe care şi-a clădit convingerile sale se
clatină din ce în ce mai mult, exaltarea sa mistică se transformă într-o criză naţionalistă,
Bologa rupând logodna cu Marta Domşa, pentru că fata vorbise ungureşte si
cochetase cu un ofiţer de honvezi. În ultimele zile de concediu însă îşi
recapătă liniştea şi încredera în Dumnezeu, impăcându-se atât cu sine însuşi,
cât şi cu logodnica sa.
Cartea a III-a: Ajuns în gara din Lunca, Apostol o surprinde pe
Ilona, care pretinde că îl aşteaptă pe tatăl său, însa locotenetul realizează
că fata venise pentru el. A doua zi el îşi reia serviciul în biroul coloanei de
muniţii şi studiază cu atenţie harta cu situaţia exactă de pe front. Apoi
pleacă la depozitul general de muniţii, unde îl gaseşte pe generalul Gross, cu
care poartă o discuţie în contradictoriu în legatură cu Dumnezeu şi ura dintre
oameni. Gross îl acuză pe Bologa de făţărnicie, fiind de părerea că sub
dragostea sa pentru divinitate se ascunde de fapt un şovinism aprins. Pentru
a-şi calma spiritul, Apostol îl vizitează pe căpitanul Cervenko, care se află
în spital.
În următoarele zile,
starea sa se ameliorează, Apostol concentrându-se asupra Ilonei, cu care se şi
logodeşte, după o discuţie îndelungata cu preotul Boteanu. În duminica Paştilor
este vizitat de căpitanul Klapka, căruia, dupa ce o prezintă pe Ilona ca noua
sa logodnică, îi explica noua sa filozofie de viaţă. Klapka pleacă împacat, cu
impresia că Apostol a renunţat la planurile sale de dezertare.
La scurt timp după aceasta, Bologa este chemat
la comandantul diviziei. Drumul spre locuinţa generalului Karg duce printr-o
pădure de brazi, la marginea căreia sunt spânzuraţi spioni. Conştiinta lui
Apostol dilată ceea ce vede cu ochiul, încât cei şapte ţărani spânzurati sunt
multiplicaţi la nesfârşit, iar drumul capătă proporţii incredibile. Copleşit de
impresia spânzuraţilor, Apostol îşi reaminteşte de privirea teribilă a lui
Svoboda. Ajuns la comandament, locotenentul află că va face din nou parte din
Curtea Marţiala. Acum urma să fie judecaţi nişte ţărani, consideraţi spioni, fiindcă
se duceau să-şi muncească ogoarele peste liniile interzise convenţional de
armata austro-ungară. Bologa nu mai poate suporta gândul de a fi complice la
condamnarea unor oameni nevinovaţi şi ia hotărârea finală să treacă de partea
românilor. În aceeaşi noapte Apostol Bologa porneşte către liniile româneşti ca
un halucinat, nu-şi ia nici o măsură de precauţie, nu cere ajutorul
localnicilor şi nu acceptă ca Ilona să-l insoţească. Aproape inconştient ia
harta sa cu el, fără să ştie exact de ce. Porneşte direct spre patrula care
păzeşte liniile frontului şi se lasă prins chiar de locotenentul Varga cu harta
compromiţătoare asupra sa.
Cartea a IV-a: Apostol este escortat
la postul de comandă al regimentului. El se detaşează de lucrurile ce se petrec
în jurul său; are impresia că locul său nu este aici, dar totodată simte o mare
uşurare, iar liniştea şi lumina pătrund în sufletul său, ca într-o casă pustie.
În dimineaţa zilei
următoare, Apostol este dus spre cartierul diviziei. Pe drum se întalneşte cu
Klapka, care constată cu groază că Bologa a fost prins la încercarea de a trece
frontul. El îl incurajează şi îi promite că îl va apăra. Drumul duce din nou pe
lânga pădurea cu spânzuraţi, moment în care Apostol realizează ce i se
întamplă, iar în sufletul lui se aprinde dorinţa de a trăi.
La comandament prizonierul este interogat de pretor.
Acesta presupune că Apostol este şeful unei bande de spioni, cuibăriţi în inima
diviziei. Apostol nu e atent la vorbele pretorului şi nu se sinchiseşte să-i
raspundă la întrebarile puse; apoi este închis într-o căsuţa. Îşi aminteşte de
cele întâmpate noaptea, se gândeşte la o posibilă scăpare, la argumente în
favoarea sa, nu are pace, se frământa, gândurile nu îl lasă să se odihnească.
Spre seară Ilona îi aduce cina şi murmură ceva de Dumnezeu. În clipa plecării
ei, Apostol regăseşte nădejdea în Dumnezeu; acesta împacare îi arată calea:
mântuirea prin moarte.
A doua zi dimineaţa apare
căpitanul Klapaka, care îi dă ultimele instrucţiuni pentru procesul care va
urma. Bologa însa nu reactionează, explicând apărătorului său că sufletul lui
s-a liniştit, că este pregătit pentru moarte. În cancelaria pretorului Apostol
percepe totul ca într-o peliculă de film. Răspunde automat la întrebări, iar în
sufletul lui simte o amărăciune apăsătoare, ciudată. Reîntors în casuţă, pentru
a aştepta sentiinţa, citeşte scrisoarea pe care o primise de la mama sa şi vrea
să-i scrie şi el în semn de adio, dar este din nou copleşit de groază, iar în
acelaşi timp speranţa se împleteşte în gândurile sale.
La miezul nopţii soseşte
pretorul cu sentiinţa, condamnându-l la moarte prin ştreang. Ultima dorinţă a
sa ilustrează liniştea mistică a celui care se ştie salvat; el îi mărturiseşte
preotului Constantin, că vrea doar să rămâna în memoria celorlaţi, să nu fie
uitat. În drum spre spânzurătoare, Apostol nu înţelege ce i se întâmplă; dupa
ce vede pământul, groapa, preotul, cosciugul, observă şi crucea mare de lemn pe
care scrie numele său, dar i se pare străin. În semn de solidaritate umană,
groparul Vidor îl sarută, iar Klapka plânge şi se bate cu pumnii în piept.
Pământul i se smulge de sub picioare şi îşi simte trupul atârnând ca o povară.
Îsi îndreaptă privirea spre cer; cu puţin înainte să moară, el primeşte
izbăvirea creştina: un val de iubire izvorâtă parcă din rărunchii pământului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu