Răspunderea disciplinară intervine în cazurile în care o persoană încadrată în muncă într-o unitate sau o instituţie
săvârşeşte cu vinovăţie o abatere
de la obligaţiile de serviciu ,
inclusiv norme de comportare .
Angajatorul dispune de
prerogativă disciplinară , având dreptul
de a aplica , potrivit legii , sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară
.
Elementele esenţiale ale răspunderii disciplinare sunt :
·
Calitatea
de salariat al unităţii în baza unui contract individual de muncă
·
Existenţa
unei fapte ilicite
·
Săvârşirea
faptei cu vinovăţie
·
Un
rezultat dăunător
·
Legătura
de cauzalitate între faptă şi rezultat
Subiect al abaterii disciplinare poate fi numai salariatul . Ucenicii,elevii
şi studenţii care fac practică în unităţi , militarii persoanele condamnate penal de a presta o muncă de reeducare în unităţi
nu vor răspunde disciplinar în baza
Codului Muncii ci potrivit reglementărilor
specifice sectorului de care aparţin .
Trăsăturile
răspunderii disciplinare
Ø Răspunderea disciplinară este de natură
contractuală - obligaţia salariatului de a respecta toate regulile
care configurează disciplina muncii ;
Ø Se transpune
într-o constrângere materială sau de ordin moral ;
Ø Caracter intuitu personae - imposibilă o răspundere disciplinară pentru fapta altuia sau o transmitere a
acestei răspunderi asupra moştenitorilor
salariatului;
Ø Exercită o funcţie sancţionatorie , preventivă
şi educativă;
Cauzele de exonerare de
răspundere disciplinară :
Ø legitima apărare
Ø starea de necesitate
Ø constrângerea fizică sau constrângerea morală
Ø cazul fortuit
Ø forţa majoră
Ø eroarea de fapt
Ø executarea ordinului de serviciu emis în mod
legal .
Condiţiile răspunderii disciplinare
Pentru a răspunde
disciplinar trebuie să se întrunească
următoarele condiţii :
Ø obiectul abaterii disciplinare;
Ø latura obiectivă ( fapta antisocială) ;
Ø subiectul (salariatul);
Ø Latura subiectivă (vinovăţia)
Săvârşind abaterea autorul încalcă mai multe obligaţii de muncă.
Obiectul abaterii disciplinare este
reprezentată de valoarea socială lezată
,respectiv relaţiile de muncă , ordinea interioară în unitate şi disciplina la
locul de muncă .
Latura obiectivă( fapta
antisocială) ăroduce un rezultat dăunător ordinii interioare în
unitate.
Caracterul ilicit al faptei
rezultă din neconcordanţa dintre aceasta şi
unele obligaţii (contract colectiv,regulament intern,dispoziţiile conducătorului
unităţii şi şefilor ierarhici) .
Fapta ilicită trebuie să se
afle în legătură de cauzalitate cu un
rezultat dăunător , care reflectă gradul de periculozitate socială a abaterii.
Subiectul abaterii
disciplinare - salariatul încadrat în muncă într-o unitate . Disciplina
va trebui să fie respectată şi de
personalul detaşat , delegat , studenţii şi elevii care fac practică în
unitate.
Latura subiectivă constă în atitudinea psihică negativă a subiectului faţă de fapta sa , iar abaterile pot fi
săvârşite cu intenţie sau din culpă. În
cadrul răspunderii disciplinare , gradul de vinovăţie constituie unul din criteriile folosite pentru dozarea sancţiunii .
Potrivit
Codului muncii angajatorul dispune
de prerogativă disciplinară , având dreptul de a aplica , potrivit legii
, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia
au săvârşit o abatere disciplinară .
Abaterea disciplinară este o
faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către
salariat, prin care acesta a încălcat normele legale , regulamentul intern , contractul individual
de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil , ordinele şi dispoziţiile
legale ale conducătorilor ierarhici.
Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt :
·
avertismentul scris;
·
suspendarea contractului individual de muncă pentru o
perioadă ce nu poate depăşi 10 zile
lucrătoare ;
·
retrogradarea din funcţie , cu acordarea salariului
corespunzător funcţiei în care s-a
dispus retrogradarea , pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile ;
·
reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10% ;
·
reducerea salariului de bază şi/sau , după caz, şi a indemnizaţiei de conducere
pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10% ;
·
desfacerea disciplinară
a contractului individual de muncă.
În
cazul în care , prin statute profesionale aprobate prin lege specială , se
stabileşte un alt regim sancţionar , va
fi aplicat acesta.
Amenzile disciplinare sunt interzise
iar pentru aceeaşi abatere
disciplinară se poate aplica
numai o singură sancţiune.
Angajatorul stabileşte sancţiunea
disciplinară aplicabilă în raport cu
gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat , avându-se în vedere
următoarele :
·
împrejurările în care fapta a fost săvârşită ;
·
gradul de vinovăţie al salariatului;
·
consecinţele abaterii disciplinare ;
·
comportarea generală în serviciu a salariatului ;
·
eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta .
Sub
sancţiunea nulităţii absolute , nici o măsură, nu poate fi dispusă mai
înainte de efectuarea unei cercetări
disciplinare prealabile.
În
vederea desfăşurării cercetării discilinarea
prealabile , salariatul va fi convocat în scris de persoana împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea , precizându-se obiectul , data , ora şi
locul întrevederii.
Neprezentarea salariatului la convocarea făcută , fără un motiv obiectiv
dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea , fără efectuarea cercetării
disciplinare prealabile .
În
cursul cercetării disciplinare prealabile
salariatul are dreptul să
formuleze şi să susţină toate apărările
în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea tuturor probelor şi
motivaţiilor pe care le consideră
necesare , precum şi dreptul să fie asistat , la cererea sa , de către un
reprezentant al sindicatului al cărui membru este.
Angajatorul dispune aplicarea
sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă , în termen de
30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre
săvârşirea abaterii disciplinare , dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.
Sub
sancţiunea nulităţii absolute, în
decizie se cuprind în mod obligatoriu :
·
descrierea faptei care constituie abatere disciplinară
·
precizarea prevederilor din statutul de personal ,
regulamentul intern sau contractul
colectiv de muncă aplicabil , care au fost încălcate de salariat ;
·
motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în timpul cercetării disciplinare
prealabile sau motivele pentru care nu a
fost efectuată cercetarea ;
·
temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică ;
·
termenul în care sancţiunea poate fi contestată ;
·
instanţa competentă la care sancţiunea poate fi
contestată ;
Decizia de sancţionare se
comunică salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi producerii de efecte
de la data comunicării.
Comunicarea se predă personal
salariatului , cu semnătură de primire , ori , în caz de refuz al primirii,
prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta .
Decizia de sancţionare poate fi contestată
de salariat la instanţele judecătoreşti competente în termen de
30 de zile calendaristice de la
data comunicării .
Responsabilitatea şi
răspunderea funcţionarilor publici.
Aceasta a fost definită prin raportarea conştientă la nevoile sociale , la sarcinile pe care le
au şi pe care le consideră
îndatoriri de prim ordin . Pentru
funcţionarii publici, responsabili
social , realizarea sarcinilor de serviciu , rezolvarea cu promptitudine şi seriozitate a problemelor cetăţenilor, reprezintă felul de a fi şi scopul existenţei lor sociale .
În opoziţie cu atitudinea
conştientă de responsabilitate socială a
funcţionarilor publici se află atitudinea de delăsare , indiferenţă şi
birocratism faţă de problemele celor pe
care trebuie să-i slujească.
Atunci când funcţionarii
publici săvârşesc abateri, produc
prejudicii şi tulburări bunului mers al
activităţii sau prestigiului autorităţilor din care fac parte , săvârşesc
abuzuri de orice natură sau vatămă
drepturile şi interesele legitime
ale cetăţenilor , intervine ceea ce se numeşte răspunderea juridică a acestora .
În comportamentul
funcţionarului public trebuie să primeze
responsabilitatea ,îndeplinirea cu o
convingere reieşită din înţelegerea
raţională a fenomenelor , a sarcinilor sale , convins că slujirea cu
credinţă a interesului public este baza
comportamentului său profesional şi moral.
Administraţia publică pune la baza activităţii ei principiul
legalităţii, aplicarea legii în litera şi spiritul ei .
Abaterea de la lege prin
săvârşirea unor fapte ilicite , atentarea la valorile juridiceşte ocrotite atrage răspunderea juridică în diversele sale
forme .
Prin oricare dintre formele
răspunderii se restabileşte ordinea
încălcată ca urmare a săvârşirii faptei ilicite , iar aplicarea
sancţiunii şi stabilirea despăgubirii îl
face pe autorul faptei să conştientizeze
consecinţele faptei săvârşite şi să nu mai săvârşească astfel de fapte.
Subiectul activ al răspunderii în dreptul administrativ este autoritatea publică faţă de care se
răsfrâng consecinţele faptei şi în a cărei competenţă intră tragerea la
răspundere a făptuitorului , autoritatea care îi şi aplică sancţiunea , în
procesul tragerii la răspundere, autorul faptei devine subiect pasiv al răspunderii .
În raport cu fapta ,
autoritatea faţă de care se răsfrâng consecinţele , reprezintă subiectul pasiv
, iar autorul faptei ,persoana fizică sau juridică, are calitatea de subiect
activ.
Pentru fapte având un pericol social mai redus , anume abaterile
administrative , a fost instituită răspunderea administrativă , iar
nerespectarea îndatoririlor de serviciu antrenează, în general răspunderea
disciplinară .
Răspunderea administrativ-disciplinară .
Fapta de încălcare cu vinovăţie a normelor dreptului administrativ poartă numele de abatere disciplinară .
Trăsăturile principale
ale răspunderii
administrativ-disciplinare sunt :
·
se
întemeiază , în general , pe încălcarea
unui raport de drept administrativ , dar
poate fi atrasă şi de abaterile administrative rezultate din încălcarea legii
penale.
·
Autorul
abaterii poate fi :
Ø un organ al administraţiei publice
Ø un funcţionar public
Ø un organism nestatal
Ø o persoană fizică
·
subiectul
activ al raportului juridic de tragere
la răspundere este întotdeauna o autoritate publică;
·
se
întemeiază pe vinovăţia (culpa) subiectului pasiv , care are capacitate de drept administrativ
Sancţiunile pentru abaterile
administrativ-disciplinare îmbracă mai multe modalităţi , cum ar fi :
·
amenda ,
ca în situaţia încălcării unor dispoziţii ale
Legii nr.267/1990 , privind Registrul Comerţului ;
·
majorări
de întârziere pentru neplata la timp a
obligaţiilor bugetare privind impozite , taxe
, contribuţii ;
·
dizolvarea
organului ales: ex. Consiliul Local care a adoptat , în mod repetat , hotărâri
anulate de instanţă ca nelegale ;
·
demiterea
primarului ;
Procedura
de aplicare a
sancţiunilor administrativ –
disciplinare trebuie să fie una contencioasă : Aceasta cuprinde norme cu privire la:
·
constatarea
faptei , a legăturii de cauzalitate dintre faptă şi rezultatul vătămător ;
·
termenele
de prescripţie sau de decădere ;
·
stabilirea
organului administraţiei publice
competent să constate săvârşirea
abaterii şi conţinutul actului de constatare ;
·
exercitarea
căilor de atac ;
·
modalităţi
de executare ;
Această formă de
răspundere , ce are la bază ilicitul administrativ propriu-zis a fost identificată până la apariţia Constituţiei , şi chiar până
la apariţia Statutului funcţionarilor
publici , adoptat prin Legea nr.
188/1999 , cu răspunderea disciplinară specifică dreptului muncii , dat fiind că statutul
juridic al funcţionarului public era identificat cu statutul juridic al salariatului ,
respectiv de drept al muncii.
BIBLIOGRAFIE :
1.Codul muncii
2.Alexandru Ţiclea ,Constantin
Tufan, Dreptul muncii, Editura All
Beck, Bucureşti , 2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu